torsdag 14 november 2013

Burksnögubbar

 Du behöver burkar med lock och hållbart lim (jag har valt barnmatsburkar)
 Limma fast locken på bottnen av burken (kom ihåg att den understa burken inte behöver limmas fast på nå lock, jag tänkte glömma det i min iver...)
 När limmet har torkat ordentligt och du lägger ihop alla snögubbens delar ska det se ut så här
 Bild på olika storlekars snögubbar med olika kroppshyddor
 Du kan då sockerfrosta dem på utsidan (eller insidan) med äggvita socker och för utsidan är det enklast att ta hjälp av en pensel (se mitt inlägg om ljuslyktor för mer info om sockerfrostning!)
 Då börjar dina gubbar se ut såhär
 Så kan du ta och laga garnluvor (se inlägget för steg för steg beskrivning) "som du limmar fast på huvudlocken".
 Här har du en med sockerfrostning och en utan. Sockerfrostade har vit näsa därför syns den inte så bra, halsdukarna är klippta remsor ur en tygbit jag hade extra, ögon är runda cirklar utklippta med bläckpupiller och näsorna är små koner gjorda av papper och doppade i lim (obs, för långa näsor ramlar lätt av medan limmet torkar om de inte stöds mot något!)
Och här är hela snögubbsfamiljen min just nu! Med två stycken snögubbar som torkar som bäst. Intresserad av att köpa? Skicka meddelande åt Marionliv på FaceBook!


Julklappstips: Fyll snögubbens kroppsdelar med olika saker, tex mynt, russin och mandel +ett glöggpaket, torringredienserna till kokosbollar (med receptlapp med så de vet vad de skall göra)... Ja du förstår kanske iden?

Inga kommentarer: