måndag 11 november 2013

Pappersfjärilar

Nå i samma pysselgrupp som där jag hittar all annan inspiration så var det ett tag stort skriverier om olika pappersfjärilar, nu kan jag inte hitta ett enda inlägg fast hur jag scrollar ner och upp bland inläggen så jag kan länka till någon annans beskrivning av hur man gör så ni får hålla till godo med min egen beskrivning av dem! Men det är inte min ursprungside eller -modell....

 Mallen, ritade jag av från nätet (föreslår ni försöker hitta den att printa ut istället!) av en annan pysslares modell.
 Klipp ut mallen, lägg på valfritt papper, rita konturerna och klipp ut igen.


 Pilarna på mallen visar var du ska börja göra dragspelsvikning och i vilken riktning
 Har du sedan två bitar som är dragspelsvikta (på mallen stör vilken som ska vara ovanpå och vilken som skall vara under).






Såhär ser det ut då jag håller ihop med handen.
 Jag använde vanligt presentband att knyta på mitten (inte så pappret blir knöligt utan bara för att de ska hållas ihop). Klippte bort extra bandet och tog försiktigt i först ena vingen och böjde utåt/uppåt och sedan andra utåt/nedåt.

Gick väldigt fort att laga, så nu ska jag starta masstillverkning av dem! Perfekt att ta en knippe papper och klippa ut i på en gång, dragspelsvikningen kan man göra medan man ser på film tex och så är det bara att binda ihop och förvara dem ouppvikta tills man har användning för dem!
Sett många som lagt fast dem på väggarna, trätt fiskelina igenom och hängt från taket, lagt på blomkrukor osv osv. Väldigt mångsidig användning av dem så bra ti ha i lager en del...

Inga kommentarer: