måndag 11 november 2013

Garn-smällkaramell

pysselgruppen såg jag någon som lagade en smällkaramell av garn och wcpappersrulle, vet inte vilken teknik de använde men beslöt mig för att pröva på igår kväll. Så här visar jag MIN version som jag gjorde (utan vidare konsultationer av någon...

 Tillbehören: sax garn och wcpappersrulle
 Mät ut hur lång tråd du behöver (den ska dubbelvikas, träs igenom hela rullen, upp tillbaka och sen ännu lämna önskad längd på fransarna)
 Klipp lös den tråden, och sen för att inte behöva klippa en tråd i gången brukar jag ta den färdiga tråden, lägga den längs med garntråden och i slutet då bara svänga och fara tillbaka så det bildas öglor i båda ändarna av tråden (men kom ihåg att ursprungstråden ska INTE vara vikt nu utan i sin fulla längd)


 Sedan klipper du upp öglorna i båda ändarna så får du en knippe med färdiga trådar som är rätt längd.
 Sen tar du en tråd i gången och viker dubbelt...
 Trär igenom och trär ändorna igenom öglan också så att det låser sig när du spänner på. (samma teknik som vid garnluvorna)
 lade varannan åt ena sidan och åt andra sidan för att få fransar på båda ändarna av karamellen.
 Nu är hela wcrullen täckt av garntrådar
 Band i ändorna (antingen bara korta för att snöra åter eller som jag ett långt band för att kunna hänga upp).
Här är det att föredra att ännu spänna fransarna som när du lagar en hästsvans för att få fransarna jämnlånga och stadigare. Bind runt ordentligt så inga fransar börjar smita senare!
Sådär, det var min smällkaramell. Tog ganska länge då man skulle trä igenom en tråd i gången och lägga sicksack fransarna men har man tålamod eller tillräckligt stor iver så kan man säkert sitta och tillverka många sådana! Till näst skall jag tillverka pappersfjärilar...

Inga kommentarer: