fredag 8 november 2013

Pappersstjärnor

Börjar med att erkänna att detta inte är min egen ide utan iden blev upplagd i Pysselgruppen på FB av en tjej som hade sin beskrivning på sin blogg (Frida Hansson). Men här e min steg för steg beskrivning +att jag gjorde i vanligt A4ans papper och hon använde tjockare och stadigare papper. Dessutom gjorde jag ett fel till först som jag redovisar för här också. Har små bilder men de kommer större genom att klicka på dem.

Sax, lim, papper, linjal, penna

Vik så du får en jämnstor kvadrat av pappret

Klipp bort kantbiten

Vik sedan de andra hörnen mot varandra

Vik tvärs över

Vik tvärs över åt andra hållet

Så ser pappret ut såhär med 4 linjer

Mät 4,5cm som du märker i med blyerts på de raka strecken (inte hörn-hörn strecken)

4 st imärkningar, 4,5cm på varje

Klipp de 4,5cm

Vik in de klippta delarna till mitten

Limma ena fliken (här högra)

Lägg fast den andra fliken ovanpå så det blir "strutaktigt". Gör det på alla 4

Baksidan ser då ut såhär (här avviker jag från Fridas)
Limma fast en pappersbit
Klipp bort de utstickande delarna och du har en 4uddig stjärna att lägga på något
Eller laga två lika stora 4uddiga
Och limma dem baksida mot baksida
Från sidan samma stjärna
Färdig stjärna
3 olika storlekar på stjärnor.
Nu till misstaget jag gjorde till först! Jag klippte för långt in (6cm) för att laga flikar. Varför det var en dålig ide? Jo, därför att då blev den ostadig, slattrig och hål på sidan. Dessutom ville den inte ha en enda möjlig "limpunkt" för att lägga ihop med den andra stjärnan. Här är några bilder på den misslyckade.

Framifrån
Bakifrån




Från sidan

Bakifrån upplyft
Så inklippningsmåtten jag använde var:
Stora stjärnan - 4,5 cm
Mellanstjärnan (lagad av rektangeln som lämnade efter stora stjärnan på A4an) - 2 cm
Lilla stjärnan (vet inte hur stor kvadrat, nå restbit som hade lämnat framme) - 1,5 cm

TIPS Gör som jag, skriv upp dessa cm som du använder till dina stjärnor så du minns det -särskilt om du tänker laga flera lika stora.

Ska sen också färglägga dem då limmet torkat ordentligt, men blir väl att laga några fler till först av både 4-uddiga och 8-uddiga. Lycka till om ni prövar på!

Inga kommentarer: