onsdag 1 januari 2014

Lets begin!

Första dagen på det nya året, vad passar då bättre än att ta en inmätning och att träna lite (dock är triceps helt slut ännu sedan måndagen så tog benen lite idag)?

Mätresultaten:
  • kg 56 (+0,1)
  • bmi 24,6 (+0,1)
  • kroppsfett 38,5% (-0,7%)
  • muskelmassa 25,1% (+0,9%)
  • visceral fett (inre/underhuds) 5
  • RM 1196 kcal (+1)
Och så passade jag på att be sambon mäta med måttband
  • Höger överarm 28,9cm, vänster 29cm
  • Bröstkorg (pumpat ur brösten) 97,2cm
  • övre magen 80,5cm
  • Napamidjan 87,3cm
  • Baken 93cm
  • Höger lår 56,8cm, vänster 56,5cm
Dessa cm-mätningar kommer jag bara ta varannan månad (så nästa blir 1.3) för det är svårt att mäta helt rätt eller likadant -så det kan kasta bara för det. Men jag tänker som så; långt mellanrum -större skillnad -mindre risk att det kastar/ändras pga felmätning. Låter väl ganska logiskt eller hur?

Träningen idag hittade jag själv på eftersom allmänna synpunkter verkar vara man ska undvika squats, lunges (framfall) och dylikt ännu efter graviditet (7.1 ska jag på efterkontroll så då ska jag fråga upp det närmare vad som är egentligen det rekommenderade osv). Så gjorde följande:
  • Plankan 2 minuter (men sonen kom och luggade mig och plockade saker på min rygg mellan varven så blev ganska hackiga 2 minuter)
  • Sittande benlyft (2kg hantel på fötterna och lyfta upp benen tillsammans) 35x35x35
  • Lyfta benet åt sidan (stående och med 2kg hantel i knävecket fast) 15x15x15/ben
  • Bakspark (stående med 2kg hantel i knävecket) 30x30x30/ben
Upptäckte att svårare knipa åter med vänster ben så vikten kulle hållas i knävecket (fick en skråma i golvet som bevis).
Stretchade lårmusklerna och vaderna (statisk övning att hålla fast hanteln) 30sek/ställning.

Läste just ett väldigt intressant blogginlägg om aspartam. Stämmer säkert, men personligen börjar jag må väldigt dåligt av att dricka lightprodukter. Har alltjämnt skyllt på aspartamet (likaså min bror som också börjar må dåligt av lightprodukter) men får väl kanske pröva på nytt...

Nu inleds också min kamp mot mitt otroliga sötsug! Har ätit hur mycket choklad, bulla, kex och druckit limsa i litervis sedan jag fick dottern. Jag vet från tidigare att jag inte klarar av att helt sluta, så måste göra upp ett sorts "nedtrappningsprogram" (låter som om jag vore värsta sockerknarkaren men det är nog nästan så den senaste tiden kännts som). Så nu, en gång i veckan får jag äta ("lördagsgodis") OM JAG DÅ VILL OCH HAR. Har jag inte lust då så skjuts det upp längre. Och jag får inte nästa vecka då ha två godisdagar eftersom jag missade en dag...
Låter som ett rimligt första mål. Mitt långsiktiga mål är att sluta lägga socker i te (lägger nu 3 teskedar med rågan på/kopp) men har en bra bit dit ännu...

Inga kommentarer: