lördag 12 december 2015

Dethär med att åka tåg

Prövar sitta och skriva med min telefon nu, och verkar fungera utan problem.

Idag var jag ner till Helsingfors på nya förbundstyrelsens möte. Och resefordon jag valde var förstås tåg från Vasa.

Om än min kära Viggo kände av något så han inte ville somna om efter 3 på morgonen (men till sist somnade han 5:18 och jag hade väckning 5:00) och jag fick försöka skrapa rutorna i en halv timme (hur blir det såndär konstig is egentligen?) så måste jag ju erkänna:

Jag älskar att åka tåg!!
Om inte annat så för lugnet man känner (för det finns inget du kan göra för att påskynda färden). Och ganska snabbt (om man jämför med bil eller bus). Inte så farliga priser som studerande.
Och så tar resan ändå så länge att man får uträttat något om man vill.

På resan ner till Helsingfors skrev jag tre brev och fortsatte brodera på Ninas tavla.
På resan upp broderade jag den så gott spm klar, läste lite ur en brott-tidning jag köpte, filosoferade om lokalgruppens mötesfrågor och evenemang och bara tog det lugnt (och sneglade på bandy då killen bredvid hade på det).

På resan ner var det dessutom riktigt trevliga människor som satt runt mig. Även om man bortser från min styrelsekompanjon i Vasa som åkte ner. Men vissa platser var dubbelbokade, lite dumt gjort av VR! Förstod också att det inte var första gången det hänt (och troligen inte sista heller).

Wc var förnyade, prata både medresenärerna om och då man besökte wc var det en stor lapp med önskan att vi skulle besöka en länk och berätta vad vi tyckte om det förnyade wc:t. Jag deltog inte fast jag ofta deltar i alla möjliga undersökningar.

På vägen hem behövde jag köpa en smörgås från deras restaurang då jag kände att sockret sjönk. Men vilka priser!! Min kära mor sa ju nog att det är dyrt på tåg men 5€ för en semla?? Jisses! Nästa gång jag åker tåg ska jag se till och ladda upp med mera eget istället...

Prövade sitta i övre våningen också, var inte så speciellt (förutom då vi srod stilla och ett tåg körde förbi så kändes det som om hela tåget skulle vinka).

Nu ligger jag i min säng och skriver. Och vet ni vad? Jag är sjösjuk! Eller kanske rälssjuk är rätt ord nu... världen gungar som en tågvagn i 105km/h och illa mår jag av det. Det var ju mindre rolig -och helt ny- upplevelse av tågresor.
Eller så är det sockret som sjunkit igen... dags för första målet riktig mat idag!

2 kommentarer:

Maria sa...

Man ska absolut ha med egen mat på tåget..! Men ja, sålänge VR inte har några problem är det helt ok att åka tåg tycker jag :) Jag har tendens att börja må dåligt på bussar, så åker jag buss kan jag inte läsa eller nånting.. Så får mera gjort på tåg!

Marion sa...

Jag har inte haft problem med det men denhär gången då jag åkte baklänges i Pendolino så började jag till sist må riktigt dåligt :/