torsdag 29 september 2016

Det rullar på

Något mycket mera kan man väl inte säga om vardagen egentligen?
Den rullar på med intressantare och mindre intressanta dagar.

Har iallafall försökt få igång diskussion kring nästa års Keppulikuu (april, månaden för medvetenhet om autism) med årets deltagande föreningar. Måste erkänna att intresset verkar väldigt svalt, eller så tycker de att det är för tidigt att börja fundera på det.

Men jag tycker det är nu som man borde börja planera och ta kontakt med möjliga "makter" som kan tänkas delta på ett eller annat vis.

Som Kino Ritz är redan med på att ha autismvänlig filmförevisning för barn (både på finska och svenska, i år hann de bara med en finsk film pga att vi kontaktade dem för sent). Och en av årets föreningar var intresserad av att ordna en lekdag för barn i behov av särskilt stöd. Så två/tre saker är ju iallafall klara på så vis. Så vad ska det inte börja lossna så småningom iallafall.

Skolan går trögt, känner mig inte motiverad då lärarn, mer eller mindre, vägrade ge mig filen som jag behöver för att påbörja uppgiften. Anledning till vägran; hen har inte haft sin föreläsning ännu. Försökte skicka ett mail och förklara min situation (ensam mamma med få timmar/vecka studiemöjlighet på distans som inte kan närvara på föreläsningen) men hen har inte ens svarat på det mailet...

Så borde påbörja uppgift fyra istället men känns dumt att hoppa över en. Är inte så jag brukar jobba...
Men måste se hur det känns nästa vecka. Idag har jag istället satsat på att städa!

Och det behövdes verkligen. Min fästman och min far slet ut gamla jordvärmeskåpet och varmvattenberedaren för några dagar sedan -och golvet var svart efteråt! Så idag har jag skurat det tre gånger och det ser någorlunda rent ut (men väggarna har svarta stänk ännu). Och så har jag skurat de wcn som är i användning noggrant. Och plockat i ordning alla leksaker och dammsugat (dessa två sista saker var troligen helt i onödan eftersom gubben och hans 5 flickor kommer på övernattning ikväll men nåja, det är ju iallafall gjort då!

Så ska jag fara snart iväg efter barnen, måste fara via butiken före eftersom jag inte kunde vara i morse.
Min plånbok var spårlöst försvunnen då vi skulle fara till dagis på morgonen! Men hittade den hemma, den var halvt bakom och halvt i soffan (i ryggstödet är det en glipa så saker ska falla bakom soffan men plånboken hade stannat halvvägs igenom). Så måste handla tortillaingredienserna nu istället.

Annars så har jag med en kompis påbörjat Leangains (även kallat 16:8).
Enkelt sagt; du har 16 timmar fasta och 8 timmar som du får äta under ett dygn. Så jag får äta mellan kl 12-20, och fastar då kl 20-12. Under fastan får du endast dricka kaloriefria drycker (dit räknas vatten, te, kaffe och en del "läskedrycker/sportdrycker"). Så att så länge kcal/100 gr (eller ml) står på 0 är det fritt att dricka.
Påbörjade igår kväll. Och var superhungrig vid 11 då vi brukar ha lunch, men klarade mig till 12 då jag gick och åt hos mina föräldrar. Och nu då innan natten så blir det tortillas med hela gänget! Så äter mig säkert mätt. Och sedan är det då fasta till och med imorgon mitt på dagen.

Detta är nu till först endast ett prov på hur det känns och går. Och om jag märker några direkta fördelar med denna metod eller inte.

Men hur som haver, nu ska jag iväg och handla och hämta hem mina busfrön!

Gamla boilern
Gårdagens solnedgång

Inga kommentarer: