söndag 4 juni 2017

Keep Us Apart


I ärlighetens namn minns jag inte alls i vilket skede eller varför jag behövde få ur mig denna teckning. Någon gång under 2011 var det iallafall.

Symboliken och namnet säger ändå sitt tydliga språk: två som vill vara tillsammans men någon som inte tillåter det. En som är fånge, en som vill rädda och en som inte tillåter det.

Förbjuden kärlek? Kanske det var något sådant som var tanken bakom. Mina bilder är ju alltid könsneutrala. Så finns ganska mycket "förbjuden kärlek" man kan tolka in.

Jag har aldrig förstått varför en del kärlek skulle vara viktigare eller mera värd än andra. Aldrig förstått misstron och hatet som funnits mot de utanför heteronischen. Känt flera som haft emot det, men alla har rykt från vänskapen förr eller senare. Sen känner jag flera som tycker varken bu eller bä, men inte vill att någon ska göra närmanden mot dem.

Jag skulle beteckna mig själv som hetero. Jag dras till män. Men inte ser jag varför det skulle vara bättre än någon bekant som dras till kvinnor, eller någon som dras till både män och kvinnor.

Hur som haver, kärlek är vackert. I alla dess former. Inget som borde förbjudas, och inget som borde ses snett på.

Inga kommentarer: