lördag 27 juni 2015

Om lite smått o gott

Blir ett blandat inlägg idag om allt möjligt. Enklast så än att skriva flera stycken inlägg om olika saker tycker jag. Men försöker ändå dela upp det lite så ni kan skrolla till det som är intressant enligt er.





FILMER/SERIER

KNOWING (2009) 
En film med Nicolas Cage i huvudrollen. Sett reklam för den flera gånger och tänkt den säkert skulle vara bra, vilket den också var! Bra mycket bättre än jag hade förväntat mig, så fast jag var trött så ville jag se den till slut -nå mycket bättre vitsord än så kan den inte få av mig.
SAY YES TO THE DRESS
SAY YES TO THE DRESS: BRIDESMAIDS (tvserier)
Amerikansk tv-serie där brudarna ska hitta sin bröllopsklänning eller klänning åt tärnorna. Säger väl sig själv att det blir en hel del drama med en massa tjejer som ska diskutera kläder och vad som ser snyggast ut. Särskilt då de ska välja åt tärnorna som oftast är med men bruden har sista ordet om vilken klänning som blir vald. Så mycket vet jag åtminstone, att jag vill inte ha något liknande drama om jag någonsin gifter mig!

DIGGERS (tvserie)
Ringmaster och King George, reser runt med metalldetektorer i Amerika och hittar allt möjligt. Ganska intressant och jag skulle gärna själv också pröva på åtminstone. Vem vet, kanske jag skulle hitta min gamla klassring vid Åminne? Vissa delar är intressantare, beror på vad de ska söka efter och vad de sist och slutligen hittar, men man får ju lite historielektion på samma gång.

PROJECT RUNWAY (tvserie)
Designers som ska under tidspress skapa kläder med givna teman som presenteras på en catwalk åt domarna. Vissa fixar det galant, vissa ser man inte alls iden bakom. Just börjat (i Finlands tv) ny säsong och kommer troligen att försöka följa med varannan vecka åtminstone. Nu hade de dessutom uppdaterat reglerna till, enligt mig, bättre alternativ så blir intressant! Hoppas se många snygga stilar.



USAS NYA LAG
De flesta har väl sett att USA har röstat igenom en ny lag för alla 50 delstater? Ja jag menar förstås lagen om samkönades rättigheter att gifta sig! Äntligen något vettigt de gör där borta... Och det första paret jag läste om som gift sig nu var två män över 80 år som varit tillsammans i 45 år och nu äntligen kunde gifta sig ordentligt! Vad härligt. Får hoppas resten av världen snart följer i deras fotspår då som med allt annat.
Så om ni inte redan hade förstått det så förespråkar jag rätt till giftesmål för samkönade par, fast jag inte själv berörs av lagen om det. Tycker det är en självklarhet att alla ska ha samma rättigheter -men även samma skyldigheter. Alla ska stå lika inför lagen (om de gjort samma brott) oavsett vem man är (dock tycker jag åldersindelningen är bra när det kommer till bestraffningen) och därför ska de också få samma rättigheter också, bland annat då genom att få gifta sig med den man älskar oavsett kön eller person! Tror också, på något konstigt vis, att när man inom myndigheter/lagar/bestämmelser står jämlikt så kommer folk inte ha lika stor benägenhet att testa gränser och konsekvenser utan håller sig mera i skinnet då man vet vad som blir konsekvensen (om inte det blir för svaga/milda konsekvenser).
Men nu kom jag in på ett sidospår! Så nu slutar jag pladdra för denhär gången.
Och att de snart får ändrat translagen också till mera moderna mått...


DAGENS PROGRAM
Idag då, städade på morgonen. Fick plockat ihop allting från golvet och dammsugit, vilket gills som städning hos mig. For på lunch till hemgården då barnen behövde få något annat att tänka på en stund och det var verkligen gott med flintastek, potatismos och blomkålsmos! Men barnen var nästan ännu busigare där än hemma så blev att styra kosan hemåt igen. Tösen somnade i bilen och fick sova där en stund medan jag o killen lekte på gården. Moffa kom och fortsatte med staketet så nu börjar det till och med se halvfärdigt ut- For o handla efter att jag hade målat en hel del brädor och sedan for mommo hem och jag förberedde plättkalas åt gubben och hans barn. Gott var det och vi for till Rasmusgården för att bränna bort lite energi efteråt, vilket lyckades. Nu sitter jag och sover på samma gång som jag skriver och borde därför se till attt avsluta för denhär gången...

Inga kommentarer: