torsdag 5 januari 2012

Att hitta och behålla arbeten...

Jag har egentligen arbetat med något så länge jag kan minnas...
-Började vid bokhandeln (som stängdes senare, och därför slutade jag) precis som mina syskon hade arbetat och även min mor och min mormor hade ryckt in på. Jag trivdes väldigt bra där, tyckte det var skoj att få se vilka böcker som kom, plocka upp dem i bokstavsordning, sortera kuvert och räkna dem i passliga 25st/packe (låter kanske inte som världens roligaste men det var trevligt tidsfördriv), träffa människor och hjälpa dem med att välja böcker (läste redan då mycket ungdoms- och vuxenböcker så hade en bra ide om vilka som var prisvärda och vilka som inte var det), beställa särskilda böcker för dem och för gymnasieeleverna (däribland mig själv senare). Och förstås stortrivdes jag med min chef! Hon arbetade annars mycket ensam, och medan jag jobbade där var det två andra kvinnor som kunde komma och hoppa in någon gång nu som då. Men till sist stängdes bokhandeln och jag fick söka nytt jobb.
-Städare på lokala hotellet/internatet/restaurangen -bara några dagars inhopp, oftast för att hjälpa min syster som hade fast tjänst där på den tiden.
-Kassan vid Halpa-Halli i byn. Roligaste var det när man fick gå och plocka upp godis i hyllorna, och en gång hjälpte jag till på klädavdelningen. Men där trivdes jag också väldigt bra med arbetskamraterna och chefen.
-Vart kan det ha burit av sen då? Sottunga Sommardagis kanske, där min syster arbetade fulltid och fick lov att anställa mig som assistent under sommarmånaderna. Och det är klart att jag trivdes riktigt bra att arbeta med min storasyster och med barnen vi skötte, ute i friska luften mycket, leka och stoja. Jag menar, vem skulle inte gilla sånt?
-Oså färskvarudisken i Citymarket, lära sig skiva pålägg, uppskatta hur många skivor som blir 100gram, filea fisk, lära sig olika köttsorter, grilla kyckling/tungor/svartkorv/grisnacke. Väldigt trevligt men tungt för kroppen då man stod konstant.
-Sen började den längre perioden på ABC, först i Kristinestad och sedan i Oravais. Stortrivdes på båda ställen, men Oravais var ändå snäppet vassare. Kanske för att det hade funnits längre så rutinerna var mera invanda för alla där, och gick därför enklare och snabbare. Minns första arbetsdagen i Oravais, hur jag fick på mig tröjan, gick ut till kassorna för att chefen skulle gå igenom systemet med mig, en annan arbetare kom och drog iväg med honom pga nå problem och bara jag stod i kassan och det kom kunder. Nå, kort och gott, då chefen kom tillbaka så stod jag och tog betalt för fulla muggar (om än jag råkade prissätta vissa bullar lite lägre än de borde ha varit...). Lärde mig mycket under min tid på ABC, om hur man behåller lugnet när det stressar som mest, olika lösningar på problem, Veikkaus och hann även hjälpa till i köket.
-Examen från skolan (närvårdare) medförde att jag ville pröva på det yrket. Då hade jag ju tur att min gamla praktikplats behövde mera personal under sommaren och så. Så då fick jag arbeta för fulla muggar med härliga klienter och ännu härligare personal! Det var verkligen underbart hur man kände sig uppskattad på ett sådant arbete. Var med viss sorg som jag avslutade kontraktet där, men finns det inte jobb att erbjuda så finns det ju inte tyvärr.

Nu då, inhoppare med en dagmamma. Ger inte så många timmar per månad så har i början av veckan lämnat in ansökan till kommun att få börja hoppa in vid behov vid de andra dagis/dagklubbar som finns här i trakten. Bor ju mitt emot ett så skulle ju vara skönt om man kunde börja där men de verkar nog ha tillräckligt mycket arbetare redan tyvärr...
Så idag då kusin vitamin var på besök hade hon knyckt till sig en lapp med ett telefonnummer på Halpa-Hallis anslagstavla. Vart gick nummern? Till en bensinmack som behöver mera kassapersonal! Så nästa vecka ska jag väl dit och diskutera med dem, redan haft kontakt via telefonen och lät inte omöjligt, men det var ju bara inhopp också. Men redan två inhopp är ju bra mycket bättre än ett eller inget alls!

Men om 2-3 månader får jag då vara på mammaledigt -oavsett om jag har inhopp eller fast arbete. Men om jag bara har inhopp betyder det att jag sedan måste försöka hitta nå arbete på nytt efter mammaledigheten...
Knepigt... Men, lika bra att ta en mån...vec...dag(!) i taget.

PS. Kan någon som är mera insatt i dethär blogger.com förklara varför alla bloggar som jag brukade följa är raderade ur min lista??? DS.

Inga kommentarer: