tisdag 31 januari 2012

Föräldrakurs 3 och bröstkoll

Igår kväll var man då på 3de kurstillfället: amning och barnvård!

Var nog intressant och hade en bra föreläsare. Men att man skall komma ihåg allting om hur man skall putsa och tvätta, greppa och lyfta, bära och amma (med tillhörande hjälp åt barnet så får rätt suggrepp). Jag tycker nästan att det är lite väl mycket, och hälften har man väl glömt bort innan det är dags...

Vi gick igenom bilbarnsstolen också lite, sjutton va det var mycket att tänka på där också! Men jag tror nästan älskling får ta det på sitt ansvar att pröva och så vidare i bilen vad vi har för fastsättningsteknik. Inte nu då det är så kallt, men sen då det börjar närma sig rätt vecka...

Vi var färre par på tillfället denhär gången, "bara" 5 par av 7 som vi brukar. Vi har beräknad tid sist av alla, och första paret ut är i mars redan.

Nyblivna föräldrar: använder ni babylådans tygblöjor alls?


Och nu till en helt annan sak; var och gjorde ultraljud på mitt ena bröst idag. Hade kännt av något som kändes onaturligt skarpt (jämfört med resten av båda brösten) och runt, visst -det förändras ju då man blir gravid o de växer o kanalerna ändras och kan svullna etc. Nåja, jag ville ju ta det säkra före det osäkra och fråga en läkare om det då jag var på kontroll annars, han skickade remiss till ultraljudsundersökning av området fast han inte kände någon "knöl". Idag var jag på ultraljud av bröstet då, och sujtton i de om int de va na cysta eller något liknande på detdär stället! Så inte var det bara inbillning, men inget farligt heller. Skall kollas upp efter graviditeten så den försvinner normalt nu innan och inte orsakar nå smärta eller dylikt vid amningen sen.
Hade ju nog ställt in mig på att de skulle säga något i stil med " nej här syns inget det är nog bara en mjölkkanal/körtel som är lite svullen troligen" oså ser man själv när han mäter en 4mm stor svart fläck mitt i vävnaden. Kan ju lugnt säga att mina tankar snurrade hårt en sväng innan han sa något...
Men, nu e de bara att låta det vara i fred så tar det hoppeligen och torkar bort av sig själv, annars kollas det upp med mammografi/ultraljud sen efter lill*ns födelse och om det måste tömmas så måste det tömmas då.
Men det är framtidens utmaningar det isåfall då!

5 kommentarer:

Jessica L sa...

Ja tog int lådan denhär gången, men använde aldrig tygblöjor åt kevin, ja e alldeles för lata för he.. jär kör vi med libero. :) Amning e nog en halv vetenskap.. suggreppet e nog A å O.. Madeleine e skönt nog int så amper.. men Kevin högg efter tissi som en pirajjo! Fick sår och va hemskt! ;P ja fråga no om mycke hjälp me ammasi på BB, men he e helt klart värt kämpas för att få rätt grepp, för sen man har sår e int e så kul.

Jessica L sa...

Ja tog int lådan denhär gången, men använde aldrig tygblöjor åt kevin, ja e alldeles för lata för he.. jär kör vi med libero. :) Amning e nog en halv vetenskap.. suggreppet e nog A å O.. Madeleine e skönt nog int så amper.. men Kevin högg efter tissi som en pirajjo! Fick sår och va hemskt! ;P ja fråga no om mycke hjälp me ammasi på BB, men he e helt klart värt kämpas för att få rätt grepp, för sen man har sår e int e så kul.

Marion sa...

Nå de va ju just för sårens skull också som de sade igår att det är värt att försöka många gånger fast det verkar som om int lär sig tekniken...
Troor jag tänker använda både och, eller beror ju på såklart hurdan hud vår lilla får :) Om något inte riktigt passar så lämnar jag bort det såklart!

Fia aka. Mollys Mamma sa...

Vi använder tygblöjorna som trasor åt Molly. :D

Marion sa...

har hört de e många som gör så istället :)