fredag 20 januari 2012

Mammastil

Rubriken kanske är lite missvisande men jag har funderat på en sak:
Förväntas mammor ti allihopa ha en gemensam stil på sig själva? Jag menar, medan man väntar e de klart de flesta går med mjuka byxor och stora tröjor för det är det som passar oss bäst med stor mage etc.

Men efteråt? Ska man då också fortsätta med "mammamodet" eller bli en vanlig Svensson till sin stil -eller behålla den stil man hade innan man blev gravid?



Innan jag blev gravid så hade jag -som ni kan se på bilden- en ganska uttalad mörk stil. Gotisk, punk, rock med inslag av hippie nu som då. Och om jag ska vara ärlig så saknar jag ju verkligen denhär stilen nu när jag är gravid och inte färgar håret (men det tänker jag inte göra sen heller, är nöjd med min normala hårfärg nuförtiden!), inte sminkar mig lika mycket, använder inga smycken (utom förlovningsringen och halva hjärtat) och klär mig i rymliga 100% bekväma kläder (tyckte jag ju nog att de andra också var men ni förstår skillnaden på nät/läder/jeans och mjukiskläder eller hur?) som dessutom inte måste vara svarta längre!

Jag funderar nu om samhället fortfarande är så konservativt att de förväntar sig att en "bra och ordentlig mor" ska se ut på ett visst sätt. Att min stil, som jag VILL ha tillbaka till 100%, skulle få folk att tänka -"hondär kan inte ta hand om sitt barn, jag menar se på henne, hon ser ut som en typ som hänger på krogen stup i ett, har säkert inget bra jobb etc".
Och så skulle det ju absolut inte vara -inte i mitt fall. Jag är närvårdare, jag vill ta hand om människor, och jag är led att folk som man lär känna sen kan erkänna att de inte trodde jag skulle vara så snäll o schysst PGA MITT UTSEENDE/STIL! Jag menar kom igen, vi lever på 2000-talet nu! Vissa stilar är inte längre förbehållna personer med vissa personlighetsdrag utan alla har rätt att vara klädd som man trivs!

Men nu drev jag iväg från ämnet igen (om än det är viktigt att överlag kunna tillåta folk att vara sig själva).
Får dagens mammor vara sig själva fullt ut -på de sätt de kan med hänsyn till barnet och barnets far- eller skall alla stöpas i en viss mall för hur en mamma skall vara?
Och en helt annan aspekt, tänker folk -"stackars barn som måste skämmas för en mamma som ser ut sådär"?

Inga kommentarer: