lördag 13 augusti 2016

Tallinresan - Del 3 Andra dagen

Vaknade upp där runt 7 efter vår händelserika första dag, ösregnade på vårt fönster. Låg och drog oss en stund extra och hörde det började avta.
Gick ner i källaren på frukost (och eftersom mitt huvud aldrig funkar på morgonen glömde jag fota både maten och utrymmet).
Min frukost bestod iallafall av smörgåsar, te, kokt ägg, äppeljuice och en hög med pannkakor och sylt!

Vi var färdiga passligt tills regnet upphörde helt och solen började titta fram istället. Så vi gick ut och började geocacha (igen). Gick in i en souvenirshop och besökte Tallinns domkyrka.

Souvenirshopens dörr

Från domkyrkans torn

Domkyrkans orgel
Och vi konstaterade att kyrkan var väldigt fin, och att i Finland/Sverige skulle man inte fått gå upp i tornet då det var så smal, svindlande, ojämn stentrappa! Men det var ju ungefär lika på Patarei, allt är på egen risk där du går (och är du dum nog att röra till exempel taggtråden som låg här och där så får du skylla dig själv). Så tornet var väl bättre förvarat än vad det brukar vara.

Vi hann med lite mera geocaching också innan vi skulle vara vid Exit Room för att fly från Dracula.

Ortodox kyrka

Gubben och Tallinn

Trappan gick zick-zack ner

R-Kiosk

Gröna ovårdade, men inte skräpiga, parker

Exit Room
Vid Exit Room ordnar de alltså escapegames (vet inte svenska namnet, flyktspel?) med olika teman och vi hade bokat Dracula.
Gick igenom lite regler, låste in telefoner, pennor, klockor etc som kunde vara till extra rum och så låstes vi in i Draculas rum! Minimalt med ljus (till min stora förtret som fick gå på känsel när jag sökte istället för på syn). Skrämde slag på oss när jag tyngde på en siren som började tjuta...
Hittade dock alla ledtrådar, gömmor, nycklar, pussel och låste upp ytterdörren vid 45minuter (man har en timme på sig att slippa ut)! Så vi överlevde Dracula, på en bra tid enligt "spelledaren". Vi tyckte om det, så mycket att vi bokade ett till spel till eftermiddagen. KGB tema denna gång, men vi började vara trötta i huvudet och missade en hel del ledtrådar så behövde hjälp av spelledaren nu som då (eller, ganska mycket) och slapp ut med 3 sekunder till godo!

Mellan spelen hann vi med en hel del också! Besökte tv-tornet (totala höjd ca 300meter men slapp endast upp 175meter). Det var meningen att vi skulle ta "a walk on the edge", alltså gå på utsidan av tv-tornet på 175meters höjd (med säkerhetsutrustning förstås) men det blåste så otroligt hårt att det räckte bra att gå ut i "buren" och titta. Vi använde pengarna för promenaden till att äta lunch på restaurangen deras istället.

Tv-tornet

Infoskärmar

Lust att titta ner?

Vy från 175meters höjd

Lunch
Vi hann ju se en massa trädgårdar också, det glömde jag skriva om! Det hade varit någon form av landscapingtävling (som finländare vann!) och vi råkade av en slump hitta trädgårdarna när vi vandrade omkring.

Hoppade på en sightseeing buss tillbaka till gamla staden så vi fick ladda telefonerna en stund innan vi for på Exit Room KGB då och så gick vi tillbaka till hotellet, duscha, ladda telefoner och böt kläder inför middagen.

Minnesmärke för fransk fallskärmshoppsre

Minnesmärke över Estonia
Vi åt middag på Olde Hansa, också bokat redan i april ungefär. Gubben kallade detta för turistfällan, men jovisst var det! Men det var ändå en upplevelse! Nästan bara levande ljus som ljuskälla, medeltida stil på kläder, inredning och mat. Vi lyckades dessutom komma dagen de hade livemusik. Och vi tog den dyraste "feasten" med flera olika förrätter, sidorätter, kötträtter och en efterrätt!

Trubadurerna

1 liter honungsöl anyone?

Wc var en upplevekse i sig

Förrätter

Sidorätter

Kötträtter

Efterrätt
Det var även enda kvällen vi prövade på att se på nattlivet. Så vi besökte Hellhunt, The Dubliner och Scotland Yard. Hittade ingen öppen nattklubb utan alla som verkade vara sådana så visade sig vara strippklubbar. Vi prövade även på att åka cykeltaxi från Scotland Yard till hotellet, var en kort tur men tillräckligt spännande ändå! Det gick ju hårt, och inga bälten så i guppen kändes det lite som att flyga ur.

Och kl 2 stupade vi i säng...