söndag 28 augusti 2016

Trädgårdsfunderingar

Idag när vi grillade så kunde jag ju inte  låta bli att börja fundera på trädgården!
Jag menar, gården är ju otroligt stor egentligen, även om man räknar bort odlingsjorden (alltså där vi hade potatisland osv då jag var liten). Att jag kan, de facto, göra vad jag vill!

Förstås skulle det behöva vara så barnvänligt och lättskött som möjligt (åtminstone till först). Så inga dödliga växter (inte ens giftiga!), inga kaktusar eller dylikt taggiga, inga djupa vattenhål att falla ner i (så kanske ingen damm med fiskar och fontän än)... ja sånt har jag funderat på!
Och mycket att upptäcka! Tomtar, troll, fåglar och insekter, älvor och feer... i varje spricka och varje trädhål en ny kompis.
Och staket runt, i stora drag, hela gården (men nu i början bara runt en del).

Problemet är att jag kan inget om trädgård. Jag är intresserad men tycker det är så otroligt tråkigt att läsa trädgårdsböcker, planteringstips osv. Jag lär mig genom att göra och få förklarat! Praktiska saker alltså. Kan inte läsa en pysselbeskrivning heller utan ska vara bilder eller video för att jag ska få det rätt...

Så, far reached, jag tänkte chansa och efterlysa en trädgårdsfantast som vill hjälpa mig planera, handla material/plantor med mig och (med tanke på framtiden) lära mig lite basic skötsel?
I utbyte: lov att använda min trädgård för egen pr (alltså t.ex. "portfolio" över genomförda trädgårdar), på sin blogg, mat/kaffe om kommer hit samt vad man nu kommer överrens.
Ekonomisk ersättning? Kan jag tyvärr inte lova eftersom jag är arbetslös och måste bekosta whatever skapas i trädgården.

Om du blev intresserad, skicka ett meddelande påmin bloggs gillasida: Familjen Konstig



Bilderna ovan är från den västliga sidan av huset. Finns alltså tre till sidor av trädgården med ungefär lika mycket utrymme...

Inga kommentarer: