söndag 26 mars 2017

Preventivmedel

Jag är långt ifrån någon expert på preventivmedel utan tänkte mest berätta lite om de problem jag personligen nujust står med när kommer till dessa.

För att ta från början: fick utskrivet p-piller vid första gynekologbesöket, hade ganska svårt med acne på ryggen och hjälpte mot detta. I samband med studentskrivningarna fick jag stressmigrän men dröjde inte länge förrän kunde sammankoppla det med p-pilleranvändningen (fick migrän just innan veckans uppehåll).
Besökte läkare och fick utskrivet minipiller, tanken var att skulle slippa migrän eftersom den hormonella dosen var dagligen. Slapp det också (och slapp mensen helt). Höll på med dem ända tills jag skulle skaffa barn, och fick mitt andra barn trots att jag hade börjat med minipiller på nytt.
Efter mitt andra barn skulle jag påbörja minipiller på nytt -men nu hade jag väldigt mycket migrän och man anade att minipillren var boven. Hade ingen stadigvarande man längre så tänkte skippa hormoner helt. Sagt och gjort! Men istället började jag få mens två gånger per månad så riklig att en nattbinda (största möjliga uppsugningsförmåga som marknadsförs som 8 timmars binda) blödde igenom på högst 3 timmar. Med andra ord var det bara att boka läkartid och fundera vad pröva nu?

Efter tankar kring hormonernas påverkan uteslöt vi p-stav och p-spruta (då det skulle tillföra hormonerna i hela blodomloppet och troligen skulle ge migrän). Så det blev p-ring, för att skulle vara lätt att ta bort ifall om jag skulle bestämma mig för fler barn. Sagt och gjort! Påbörjade p-ring och funkade bra i kanske ett år. P-ring är liknande till p-piller (du lägger in ringen och har den på plats tre veckor, tar bort den och är utan en vecka som du har mens på och sätter sen i en ny). Nå, nuförtiden passar den tyvärr inte bra längre. Sitter nu också med migrän. Orsak? Imorgon ska jag ta ut ringen. Har mer och mer märkt att helgen innan det är dags att ta bort den fylls av migrän, huvudvärk, trötthet och lättretlighet.

Så hur gör djur? Eller i detta fall en hormonkänslig kvinna. Jovisst, kondom finns ju alltid -beprövat och fungerande. Men, tja, känns inte som ultimata lösningen i ett stadigvarande förhållande. Spiralerna är 5-7 år aktiva -men inget säger jag kan använda hormonspiralen och kopparn verkar ha väldigt delade åsikter om hur hälsosam den är. Men antar det blir att fundera kring detta mera när man besöker gynekologen (för första gången sedan andra barnets efterkontroll).

Men personligen längtar jag efter att de nya manliga p-medlen blir verklighet ute på marknaden. Redan läst om två metoder som genomgått testning på apor och snart kanske slipper ut på marknaden (diskussionen kring att pröva läkemedel på djur tar vi en annan gång, inte i detta inlägg). Så vi kvinnor skulle slippa välja mellan pest och kolera (p-medel och må skit, inget p-medel och riskera graviditet).

För de som undrar kring femidom/kondom så upplever jag att det slarvas väldigt mycket med dem i stadiga förhållanden. Därav ovanstående pest/kolera jämförelse (stämmer ju endast om man inte vill ha barn).

Sterilisering finns ju också, men då ska båda i ett stadigt föhållande vara 100% säkra att de inte ska ha fler barn. För det är oåterkalleligt. Och kan bara tänka mog vilken smärta det skulle vara om en vill ha barn men går med på sterilisering för att den andra inte vill... eller (gud förbjude) förhållandet tar slut och man gjort ett sådant ingrepp i tron att det är de två för evigt...


Någon av er som har tankar och åsikter? Tips och råd hur funkat för er om ni också lider av migrän?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har provat de flesta preventivmedlen pga min migrän och den som passade bäst var hormonspiral! 8 olika piller, plåster och ring passade inte, ringen var inget alternativ då verksamma ämnet inte passade, provat samma i pillerform. Jag har snart haft spiralen i 2 år och de 3 första månaderna hade jag lite mens men efter det helt mensfri!! Under dehär 2 åren har jag haft migrän 1 gång! Då hade jag som värst migrän 1 gång i veckan tidigare. Så om spiralen är ett alternativ för dig så skulle jag rekommendera den :)

Camilla

Melli sa...

Jag har spiral. Går just i tankarna att bara riva ut den själv då jag har så ont i hela livmodern igen.. satt in den för 4 1/2 år sedan då jag bara hade blött non stop i över ett halt år. Trodde jag sku dö av magsmärtor någon månad. Fortsatte blöda och blöda. Men smärtan blev lite mindre och blödningarna har varit borta 4 år. Helt fantastiskt! MEN. Jag får lätt ont av sex. Det liksom sticks i livmodern då spiralen rörs. Och nu har jag då igen haft ont nån vecka. Som menssmärtor utan mens. Så beställde tid till tisdag för att nu ta ut den. Lämnade just 15 års förhållandet, med tre barn, passligt alltså .. ;) Hoppas du finner nån lösning! Jag sku nog själv nästan försöka hitta en lösning utanför "klassisk medicinsk hjälp" ,tycker inte riktigt de gjort sitt bästa med att försöka hitta på hjälp för oss kvinnor..

Anonym sa...

Natural cycle? Du tar temp samma tid varje dag och den meddelar om du är fertil eller inte just den dagen. Är du fertil går det ju alltid att använda kondom. Annars är det bara att köra

Marion sa...

Den är absolut ett alternativ men var skeptisk eftersom "lokalverkande hormon" inte nudå funkat i form av ringen. Men kan ju lönas att ta upp till diskussion åtminstone!

Marion sa...

Som vad för metod menar du då?
Är lite rädd för möjlig smärta vid samlag också... vet att jag är kort och trång så allt extra är ju just extra som kan ställa till det...

Marion sa...

Ööh? Kan ju inte allvarligt funka? Med temp menar jag. Måste ju vara så små ändringar... och läste någonstans att det inte är helt tillförlitligt heller -spermierna lever ju ett tag också så kan hinna befrukta ändå fast just samma dag visat "ok att köra". Eller det var varnigen åtminstone...

Ida sa...

Jag har endast testat p-piller men av både yasminelle och Qlaira så får jag fruktansvärda depressionstillstånd så jaa, jag funderar också vad som e bäst att använda?! :o

Marion sa...

Jepp, provat båda de sorterna jag också. Tror Yasminelle var den jag började med och sen Qlaira. Tror minipillren hette Cerazette (eller liknande). Nu har jag då Nuvaring. Kanske det kunde vara ett alternativ för dig? Skulle ju funka perfekt för mig om inte gav mig migrän/huvudvärk så...

Jonna sa...

Jag är allergiak mot all sorters p piller och nova ringen fungera inte alls för mig. Börja må fruktansvärt illa. Di vågar inte ens lägga in någon spiral heller när jag reagerar på både p piller och mini p piller. Eftersom jag har haft två jobbiga graviditeter så är både jag och min man överens att han steraliserar sig.

Melli sa...

Ja alltså jag VET ju inte! :D Kan tänka mig mjuka metoder som kost, vila, rörelse, stressfritt ( insåg vilken otroligt negativ inverkan den haft på egna smärtor). Massage (om du har spänningar någonstans i kroppen). Jag själv tänker nu förespråka sk. kalevalainen jäsenkorjaaja som jag varit till ett par gånger med min söndriga kropp ingen läkare kunde göra nåt med utom att proppa i med mer medicin. Nå, efter ett besök var jag bättre än på flera år! Trodde det var humbug med tanke på namnet, Men det är nåt jag tycker alla som gillar sig lite och vill ha en helare och mer välmående kropp som blodet flödar i borde ta och prova på! Vilken skön lyx!

Melli sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Melli sa...

Tja. Vi har ett barn som kom trots cerazette och ett som kom trots kondomanvändning. Så mycket sämre kan det inte funka. Heh.
Nej Men alvarligt, detta är nog det jag tror mest på. Att låta kroppen fungera just som den ska och bara då följa med Värmen . Problemet är att jag vet att jag är som hornygast just vid ägglossning (såklart ) och är då tydligen helt kass på kondomer. :D

Marion sa...

Vad exakt menar du att ska avhjälpas med jäsenkorjaus och så? 😊 Tolkar det oftast som om det inte direkt har något med preventivmetoder att göra?

Marion sa...

Då jag alltid haft så ojämn menscykel (förutom då använt hormoner med tydliga fönster) så kan jag inte tänka mig det skulle passa mig så bra men men...

Marion sa...

Ja det är ju nästan han i såfall hos oss också -för då kan han ju (om vi så bestämmer) spara nå sperma i banken och så kan vi få ett biologiskt barn sen isåfall. Men vet inte hur han ställer sig till det riktit heller...

Melli sa...

Nej, men med migrän! :) om det är det du också har som bonus förutom preventiv- problemet. ;)
Efter dagens hORROR besök hos läkaren för avlägsnandet av spiralen säger jag NEJ!! Det var hemskt . Tjugo minuter grävde han typ i luvmodern för att få ut fanskapet! Sa att jag gör det just själv om inte det NU lyckas!! Huuu!!

Marion sa...

Låter inte så mysigt nej 😕 Ska fundera noggrannt innan jag väljer...