onsdag 29 juni 2016

Ben och rumpa dag idag !

Som sagt ville jag få in ett ben- och bakträningspass denhär veckan då jag inte kan fara ut och springa under sommarlovet.

Sagt och gjort! Idag blev det den dagen. Upplägget såg ut som följande:

  • Utfall
  • Knäböj
  • Hipbridge (höftbrygga)
  • Sidoutfall
  • Sumoknäböj
  • Benlyft (liggandes på sida)
  • Nedre benlyft
  • High-heel shapers ("klackformare")
  • Donkey kicks (åsnespark)
3 x 1 minut, 30 sekunders vila på alla. 

Fast, eftersom barnen var ut samtidigt så kan jag erkänna att det ibland blev lite längre paus mellan seten/övningarna då de behövde hjälp med skor, behövde hindras från att dricka allt för mycket smutsvatten och sånt där som hör till när man är småbarnsmamma!

Kändes ordentligt iallafall, mina knän överlevde ganska bra (endast utfall som kändes så gjorde de långsamt men ordentligt) och det var extra tungt att gå till butiken med deras vagn efteråt!

Och nu hade jag just plankan 2,5 minuter. En snabb koll visar på utmaningen att jag imorgon ska ha vila från plankan för att i övermorgon planka 3 minuter (!!), hur i all sin dar jag ska klara av det då axlarna värker vid 1,5 minuter... men nåja, ska fixa det! Det är vid såna här tillfällen det är bra att vara envisare än en dum åsna och ha äkta finländskt sisu i hjärtat (eller hur var det?). 


Syns inte så bra på bilden men kanske ni kan utläsa någorlunda ifall ni också vill utmana er själva på plankan.

Lades upp i en träningsgrupp jag gått med i på facebook "TräningsGlädje & Inspiration" och tycker om sidan! Många som delat med sig av sina vinster och sina (enligt en medelsvensson som mig) perfekta kroppar men finns en hel del som jag, nybörjare som klankar sig fram i djungeln av information på nätet.
Och de är faktiskt superbra på att peppa ifall man tycker man kört fast eller något har gått helt fel. 

Så är ni intresserade av träning och vill ha tips och råd från andra som börjat från noll (och kommit sig varierande bit på vägen) föreslår jag verkligen att ni går med! 
Lite synd är det att det är så många inlägg per dag så man lätt drunknar och blir utan svar, men hej, man kan alltid fråga på nytt eller skriva en kommentar på ens eget inlägg -eller så hittar du någon annan som frågat samma sak!

Inga kommentarer: