torsdag 30 juni 2016

Protein, kolhydrat och fett

Lovade ju att skriva lite mera om dethär med mat just nu för mig. Egentligen är det ju inte så konstiga saker eller så men ifall någon är intresserad av att veta hur jag tänker kring mat just nu så.

Jag har tagit ner en telefonapp som heter Lifesum, en app där du får bokföra all din mat (frukost, lunch, middag och mellanmål) och appen meddelar hur många kalorier du har ätit.
Genom att ställa in ditt mål (viktnedgång, äta hälsosammare eller bygga muskler) samt personliga uppgifter (vikt, kön, aktivitetsnivå en normal dag osv) så räknar den ut vad du borde äta för (alltså hur många kcal som är optimalt för dig).

Dessutom ställer den in dina macros, alltså hur mycket av dina kcal som borde komma från proteiner, fett och kolhydrater. Dessa kan du även justera själv så att du äter mindre fett än vad Lifesum rekommenderar, men då behöver du mera av något annat.

I gruppen jag skrev om igår var de flesta överrens om att protein ska vara ca 2g/kg (till exempel om du väger 60 kg ska du ät 120gr protein), fett 0,5gr/kg och resterande kcal i kolhydrater.
Många i gruppen var ju väldigt aktiva tränare så de hade ju ökat proteinintaget (2,5gr/kg) för att ge sina muskler de bästa förutsättningarna till tillväxt och bibehållning.

Så jag ska äta 140gr protein, 179gr kolhydrater och 29gr fett för att komma upp i mitt kcalmål.


Så här ser det alltså ut på morgonen innan jag börjat bokföra något. Vatten minns jag aldrig att bokföra men den är automatiskt inställd på 2 liter, tränar du läggs det till glas på bilden som du borde dricka.

1431 kcal låter kanske lågt men jag ligger på ett litet underskott eftersom jag ännu vill förbränna fett (vilket man endast gör på underskott) men bibehålla musklerna så bra som möjligt.
Och det finns bättre och sämre dagar. Men ganska okej går det för mig! Har dessutom lyckats börja äta mera proteinrika morgonmål och inte en massa bröd med smör endast. Så är längre mätt och får inte lika hårda sockerfall (alltså då jag somnar om jag sitter ner).

Så för mig funkar det att hålla koll på kcal. Behöver inte funka för alla men man får åtminstone en fingervisning om hur man äter.

Men man får se efter lite på Lifesum då vem som helst kan lägga in livsmedel och bestämma kcalmängd osv. Att lite jämföra vad som står i varans näringslista först, om inget passar så ta det som är närmast -eller räkna ut själv och lägg in endast kcal.

Men hur som helst, med all mat och rekommendationer, så gäller det att hitta den teknik eller den mat som passar dig och får dig att må bra. Inte att följa någon i spåren bara för att...

Inga kommentarer: