onsdag 22 februari 2012

Stephen King


Alla ser väl att första bilden är IT från Stephen Kings roman (som senare även blev film)? Och enligt googles bildsökning är mannen på andra bilden Stephen King själv (yngre än vad han är nu dock).

Stephen King har ju gett ut otroligt mycket böcker och noveller, för många att nämnas! Även under pseudonym har han gett ut flera novellsamlingar som jag läst. Mitt mål har länge varit att läsa alla böcker av honom -och se alla filmatiseringar.

Kings sätt att bygga upp spänningen i boken har alltid tilltalat mig, och att han aldrig riktigt drar någon gräns mellan vad som är verkligt/overkligt, sanning/lögn utan många berättelser lämnar så man själv får fundera ut hur det egentligen gick (tex boken The Mist -i filmen hade de dock ett klart slut på historien). Dethär är något som gör Kings böcker så nervkittlande, och hans sätt att få det att låta som om det kan hända var som helst -när som helst.

Böcker jag läst:
Salems Lot (novell-version)
Varsel
Pestens tid
Cujo
Det mörka tornet serien (eller Svarta tornet)
Talismanen
Lida
Geralds Lek
Rasande Rose (har jag i hyllan nujust)
Flickan som älskade Tom Gordon
Benrangel (i hyllan just nu)
Svarta huset
Signal
Duma Key
Sömnlös
Raseri (pseudonym)
Blaze (pseudonym)

Noveller jag läst (eller samlingar):
Mangeln
Nattarbete
Grått slem eller...
Onda maskiner
Nattmaror och drömlandskap
Dödsbädden

Filmer jag sett:
1408
Carrie
Varsel
Pestens tid
Död zon
Cujo
Eldfödd
Jurkyrkogården (även 2an)
Det
Lida
Drömfångare
Mangeln (i hyllan nujust)
Boogeyman
Children of the corn
Langoljärerna
Secret Window
Storm of the century
Nyckeln till frihet

Som ni förstår ids jag inte recensera dem alla enskilt (åtminstone inte ännu) eftersom jag skulle få sitta veckovis bara med detta utan jag avslutar med att säga att Stephen King är en av de bästa författarna jag känner till! Rekommenderas åt alla -som inte är alltför lättskrämda.

Inga kommentarer: