onsdag 11 maj 2016

Årets första 10!

Beslöt mig för att fara ut och springa idag, missade löpskolan igår då min mor blev sjuk, och hade siktet inställt på 10 km.

Gpsen ville inte riktigt samarbeta på Sports tracker idag, så jag hoppas att det faktiskt blev 10 km nu då (eller längre). Enligt slutliga domen så blev det 10.29 km (fast jag svängde om då det visade 5.47 km). Men det får så lov och duga i brist på andra riktlinjer!

Men wow, jag säger bara wow! Enligt idag så har min "Slaskzon" (=där man springer för att det känns bra i den farten) blivit från ca 8 min/km till ca 6:30 min/km. Alltså att jag kan springa nästan två minuter snabbare/kilometer nu.

September var senaste gången jag sprang någon längre sträcka (11,96 km) och det tog 1 ½ timme. Nu tog det 1 timme och 7 minuter att springa nästan samma distans.
Faktiskt så när jag kollar så tog Botnialöpet ifjol (9 km) exakt detta 1h 7min -så jag ökade distansen med nästan 1,5km på samma tid.

Inte illa tycker jag eftersom jag tränat så lite den senaste tiden. Bara löpskolan nu tre tisdagar och skidning januari-februari. Men mars var egentligen helt inaktiv månad för mig, då jag istället började satsa på min kost.
Så därför är jag mer än nöjd med dagens prestation! Nästa gång jag far ut och springa blir troligen löpskolan nästa tisdag, så då får jag satsa på deras träning, men då jag sedan far ensam och springa i egen fart/distans och stil (troligen nästa veckas torsdag) så ska jag satsa på att pröva 12 km sträckan min och se hur den går. Vill ju springa åtminstone 16 km på årets Botnialöpet i september så...

Bild lånad via google-search.

Inga kommentarer: