onsdag 18 maj 2016

Att satsa på sig själv ibland

Sitter här med grus under ögonlocken och funderar vad jag behöver få gjort ännu de sista två och en halv timmarna innan barnen ska hem från dagis.

Reparatören var hit och fixade min diskmaskin så den snurrar och har redan plockat ihop färdigt till nästa maskin (fast jag tror det kommer bli två till maskiner). Har fått i mig sallad (bestående av finsk blandsallad, tomat, gurka, morot, äppel, paprika, tonfisk och dressing) till lunch, fått ihopskrivet 4 sidor på min essä om djur inom asatron (men nu tog mina källor slut så får vänta till imorgon eftermiddag då, hoppeligen, bibban har några böcker som tar upp ämnet.

Så vet ni vad? Jag tror jag ska slänga mig på sängen och sova!
Ja ni läste rätt, denhär mamman tänker vårda sin otroliga trötthet med att ta en tupplur innan barnen kommer hem! Varför? Jo för att jag behöver den. Och mina barn behöver också att deras mamma tar en tupplur.
Hur kan de behöva det? Nå för att en trött mamma orkar inte leka ordentligt, vara helt närvarande, lyssna på gnäll om man inte får som man vill och tjata på att barnen ska göra det som behövs (gapa vid tandborstning till exempel). En trött mamma är inte rolig att umgås med, och fast den trötta mamman vet det själv så orkar hon inte ta sig i nacken och försöka dölja det utan hon är trött, ända in i märg och ben.
Så därför är det både till barnens och mammans fördel att hon, då hon är riktigt trött, tar en tupplur medan barnen är borta -istället för att göra en massa saker som tröttar ut henne ännu mera!

Sen finns det ju de roliga sakerna man kan göra som tröttar ut en fysiskt men vilar upp en psykiskt. Men det har jag inte tid att börja med nu, plus att jag är för fysiskt trött för att orka göra dem heller.
Sängen lockar absolut mest, och därför är det sängen som jag ska umgås med nu en timme eller så.

Goder dagssömn!

En bild på dagssömnens mästare Kronblom!

Inga kommentarer: