måndag 30 maj 2016

Baka baka, vem får smaka?

Idag blev en riktig bak- och matlagningsdag! Skulle ha kalas för två bonustöser hos mig och jag tyckte man behövde ha något sött och gott.

Sagt och gjort! Lagade med Nina en expressbulle och en tigerkaka. Viggo hjälpte till nu som då när han for förbi.


Tigerkakan från Rutiga kokboken och Expressbulle från S-Mat. Blev helt bra fast tigerkakan inte blev så randig. Smakade gjorde det iallafall.

Så hade jag handlat hem ingredienser till kvargscones och ostscones (även de recepten ur två olika S-Mat tidningar).


Stod det skulle bli 10 + 8 scones men blev ca 6 plåtar med små scones. De var också supergoda att äta! Barnen mina gilla dem och mommo gav högt vitsord åt dem också.

Och så tillredde man lunch samtidigt. Fullkornsmakaroner med köttfärssås (dijonsenap, tomatkross och grädde).


Hade ju fått önskemål om recept och matinlägg. Men jag vet inte om jag är rätt person att börja ge några råd och tips om näring. Har verkligen ingen diet jag följer och vissa dar går det helt åt fänders med mitt "kaloriemål" (alltså hur mycket kalorier jag får äta på en dag).

Sunt förnuft räcker långt! Undvik extra socker, halvfabrikat och helfabrikat, undvik livsmedel som blivit behandlade mycket, ät fullkorn så långt som möjligt, färgglad sallad varje dag, drick ordentligt varje dag, använd kryddor istället för salt som smaksättare....
Ja, det är i stora drag de riktlinjer jag lagt upp åt mig själv.
Och ja, minns att kolla om light/fettfri faktiskt är hälsosammare! Utan fett betyder ofta mera socker istället, och då tar jag hellre produkten med lite mer fett men mindre socker.

Så om du vill försöka ät bra, strunta i Google och fundera själv vilka riktlinjer du klarar av att hålla! Tror de flesta av oss vet i stora drag hur man borde äta.
Ta ner någon app om du vill ha extra hjälp. Lifesum har funkat galant för mig!

Inga kommentarer: