fredag 13 maj 2016

Baka baka

Idag har vi bakat inför Viggos kalas imorgon! Första gången jag haft båda hjälpredorna med mig (förutom med pepparkakor men då har mommo också varit med) samtidigt och hjälpt till att hälla i ingredienser.

De tyckte det var toppen! Var riktigt värmande i mitt lilla mammahjärta att se hur glada de var då de fick ta på sig sina förkläden och sätta sig vid bordet medan jag plockade fram allt vi behövde och sedan hjälpte dem mäta upp så de fick hälla i skålen.
Och med tanke på hur intresserade de var, hur tålmodiga och lugna de var (endast en tesked bakpulver for åt fel håll, och det helt i misstag) så får vi absolut börja baka mera! Kanske vi börjar ta en bakdag varje vecka... och bakar då både sött och salt och matbröd (om jag nu någonsin lär mig hur jag ska få bröd att jäsa tillräckligt). Då skulle det iallafall bli bra mycket billigare för oss också än att handla allt.

Mina små hjälpredor

Måste ju provsmaka smeten också!

Kanelbullar och kanelbullar och kanelbullar...
Expresskaka, 20 cm diameter och undre 27 cm


Blivande kock? Åtminstone studerade man noga och pekade
ut vad som skulle vara "namnam"
Hoppas bara att det skulle hålla upp imorgon så vi kunde ha kalaset i trädgården. Är så trångt och smått inne i min lilla stuga. Men får helt enkelt ta det som det blir, vädret kan jag tyvärr inte påverka.
Och ska försöka komma ihåg att fotografera tårtan, oavsett om jag lyckas med dekorationen eller inte... Är ju dessutom två tårtor jag tänkte laga så får se, får se, hur det går.

1 kommentar:

Maria sa...

Synd att jag inte kan komma idag.. :( Men hoppas ni har en härlig dag!