lördag 26 november 2016

Årets Lillajul!

Årets Lillajul blev fullspäckad! Egentligen började den redan igår med att jag, mina barn och min far gick iväg och söka en lillajulgran! Hittade en inte nå långt från gården. Vi tog in den, pyntade den och resten av huset och sedan gick vi ut för att lägga upp några ljusslingor. Hann dock inte fixa med skarvsladdarna där ute så blev en aning på hälft ändå, mina händer började värka så alldeles då det blev kallare väder!

Då kom gubben min och hans två yngsta hit efter dagis/jobb. Gubben kokade mat (makaroner och maletköttsås med svamp) och jag försökte efter bästa förmåga hålla alla fyra sams och glada (gick tämligen bra) medans jag städade undan det absolut värsta stöket (gick sämre med fyra lekglada barn). De sovde över också och läggningen gick smärtfritt!

Gomorgon gomorgon! 6:45 vaknade sonen och ville upp, fick honom att stanna kvar i säng till 7:15 med milt tvång (typ). Så inga extra långa sovmorgnar på lördagar eller lillajul här inte ..! Nå, te dracks, dagens utmaningsgympa gjordes (bara fyra dar kvar innan det byts, tjoho!) och sen fick jag börja söka efter simkläder åt mig och sonen.

Vi går på FDUVs simkurs vid Norrvalla, dethär var höstens nästsista gång. Och vilka framsteg min underbara son har gjort!! Idag bubblade vi med munnen under vattnet, vi rutschade och fångade flytmasken i luften, vi simmade både på rygg och mage, vi skrattade och stojade... ja ibland tror jag nog de andra där tycker att vi är ganska högljudda (alltså vi tillsammans) men i vattnet är han såå glad att jag smittas med! Och jag minns ju så bra hur det var de första gångerna han skulle i vattnet och han klamrade sig fast så hårt att det tog sjukt. Nu simmar vi bredvid varandra i bassängen och jag håller bara koll på att han inte krockar med någon/något eller att inte flytmasken ska lossna. Helt klart ska han få en flytmask till födelsedagen sin sen, om han inte lärt sig med något annat då redan.

Efter simningen for vi till butiken, behövde bröd och ost till lunchen och så köpte vi rödbetor och sallad till middagen. Hemma så hade gubben kokat risgrynsgröt (i två grötkastruller), hans tre äldsta flickor hade kommit dit och min mor dök upp för att äta (hon hade dessutom med min nya 10-liters kastrull, full med fruktsoppa till gröten). Det var riktigt mumsigt! Och så fick alla barnen lite lillajulsgott (choklad och lite chips). Så skoja och stoja de en hel del innan alla drog vidare till sitt (min far stack sig in från jakten också på gröt innan han for vidare till brandjouren).

Jag var supertrött, men vet det är ingen bra ide att somna med två vakna småbarn -så jag dammsugade istället så gick värsta matkoman om! Sen fick jag lägga på potatisen, fixa sallad och lägga upp kryddgurka/rödbetor tills min mor kom på middag. Hon hade med en färdig liten skinka och en påse pepparkakor. Efter middagen gick jag ut med mat åt katten och hunden (gubben och tjejerna hade fixat rent åt kaninerna samt mat) och då...

Ja då hittade jag en säck på trappan med några paket. Lilla flickan min var helt överväldigad och höll utkik efter småtomtarna läänge! Och de fick varsin liten ficklampa att lägga fast på halaren, en leksaks bil/helikopter, varsin Disneyboll med choklad i, Smurfar och slickestickor samt en stor bok att hitta saker i (alltså stor jättefull bild där man ska hitta några småsaker). De var supernöjda med allting, som tur, och tror dottern tog med sig allt i sängen.

Sedan började dagen ta slut. Vi såg på Talent USA en stund, hängde tvätt, plocka undan leksaker, åt yoghurt, läste saga och sökte oss i säng. Dottern min somnade innan hon ens hade håxat att jag inte satt bredvid henne och sonen behövde få ur sig lite av dagens spännande händelser innan han kom till ro. Nu sitter jag i soffan och lyssnar på deras småsnarkas. Och tänker söka mig in i sovrummet snart för att dra timmerstockar, åtminstone tills någon av dem vaknar.

❤Glad Lillajul på er! 
Hoppas ni haft lika fin dag som vi! ❤

Vyn från soffan nu. Granen och pyramiden.

Ute"granen" vid trappan iår.

Glada vi till skogs efter gran går!

Inga kommentarer: