lördag 12 november 2016

Vinterns första skidtur

Min dotter skidade redan igår för första gången denna vinter men jag slapp iväg på en tur idag!

Hade helt glömt bort hur härligt det är att susa fram på träskets snöklädda yta, speciellt dagar som denna då det inte är så kallt, solen skiner fast den är på väg ner bakom träden och dimman skapar en fantasivärld mellan holmarna.

Det är såna här dagar jag önskar att jag hade systemkamera!
Men det vore aningen otympligt att skida med den hängandes och slängandes runt halsen. Så får helt enkelt nöja mig med telefonens kamera.

Idag blev det 3,34 km på 29 minuter. Men skulle ju gått bra mycket snabbare om jag inte stannat och fotat en 5-6 gånger. Nästa gång tänker jag mäta upp hur långt ett helt varv runt träsket blir!

I februari ordnas BotniaVasan, ett skidlopp på 53 km här i Vöråområdet. Planerna är att delta, har siktat på det många år men inte lyckats skida tillräckligt innan det närmat sig. Hoppas därför på att komma mig ut och skida ofta -så jag hoppas verkligen att snön inte smälter bort!

Skidspåret mot solnesgången

Dimman runt holmarna

Mina skidor i spåret

Skidåkaren med rimfrost i håret

Mera bilder kommer upp på Kalapääs egen blogg (kalapi.nu) ikväll runt kl 21!

Inga kommentarer: