onsdag 2 november 2016

Från liten till vuxen

Har hållit på och gått igenom gamla foton och lagt in i album en del som jag inte hade orkat arkivera tidigare.
Hittade mina gamla klassfoton, och fast det nu då verkar som om man inte har rätt till foton på sig själv (idiotiskt enligt mig!) så har jag valt att fotografera fotona (utan att någon firma syns) och att dela med mig av dem (~6 år till 18 år gammal).

Jag 1994, inte ännu 6 år fyllda, iVörås  Dagklubb. Så liten och oskyldig och tänderna i ganska prydlig rad ännu.

1995, i Dagis. Samma hus som nu mina barn går i. Ganska mycket hade mitt hår hunnit växa på ett år här! Och en liten glugg mellan tänderna syns.

1996, Mimmi Mus period. Tappat två tänder och fortfarande ganska blond i hårfärgen (naturlig färg!).

Hoppar vi till 1998, vet inte om jag var helt borta under fotograferingsdagen för har varken klass/skol eller personfoto från 1997. Men 1997 var min jeansperiod, alltså klädde mig mest i jeans och hade hittat Spice Girls, och mina tänder började bli sneda som syns...

1999, ska alltså fylla 11 år och går på 5an i Rökiö Lågstadium. Sportklädesperiod, ville ha sportkläder och mjuka kläder konstant istället för jeans. Det rosa strecket tror jag är när jag ville visa någon hur kort jag ville klippa mig.

2000, Milleniumskiftet. Försökte att inte le så mina sneda tänder skulle synas (jepp, var väl medveten då redan och är det än) men annars första gången jag fixade till mig inför fotografering. Är man snart tonåring så är man.


2001, börjat högstadiet. Genomskinlig tröja på svarta kläder annars. Och mitt hår blev mörkare med tiden som ni ser. Inga färgningar ännu!

Fråga inte mig hur jag 2002 kom på att jag skulle ha helt vita kläder (förutom jeanskjolen)! Känns som att se en utomjording, men antar att det var ett prov innan jag hittade mig själv och den stil jag gillade.


2003, hej på dig Marion! En av de bilder jag tycker mest om när det kommer till mig själv!

2004, första året i gymnasiet och hög feber på fotograferingsdagen. Minns jag var så arg på företaget då jag var så rödaktig på alla bilder (så nej jag har inte hårfärgning, ännu).


2005, här syns dock utväxten men lagat sommar eller vår färgen. Tycker jag äntligen börjar se "vuxen" ut i ansiktet.

2006 är det nästan som om jag skulle föryngrats igen, eller om det är pannluggen som gör att jag ser yngre ut.

Student 2007. Hatar att jag ler med synliga tänder och tycker jag hade många andra vackrare bilder, men denna blev vald som tackbild ändå.

Så, jag har prövat födas blond, men blev brunett. Prövade på svart och rött hår någongång (men endast en av bilderna så ser man att det inte är min naturliga hårfärg, alla andra borde vara naturliga).
Mina tänder, vartefter att mjölktänderna lossnade, hade inte riktigt plats så de blev sneda som sjutton (framförallt på nedre raden). Så därför ler jag ytterst sällan så att de syns.
Mina kläder har gått från "mamma väljer" till jeans till sportkläder till vita(!) och sedan hitta det jag trivs med (mörka, främst svarta, kläder och rockigare stil överlag).

Vill ni se någon vidareutveckling fram till idag?
Psst! Jag har skapat ett inlägg "Studenten till nutid" också med vidare bilder av mig 😊

2 kommentarer:

Nina sa...

Å jag tycker din tackbild från studenten är fin, å jag skulle aldrig se där att dina tänder är sneda utan tycker bilden är vacker.

Marion sa...

Oj tack så mycket Nina! :) Värmer att höra, men är ju så att man är mera kritisk till sina egna fel...