onsdag 23 november 2016

Novemberlöpning -med hund!

Jag har aldrig tidigare sprungit utomhus efter september, men eftersom snön lyser med sin frånvaro och det endast kommer ner mer och mer regn så hade man inget annat val än att fundera vad som skulle vara passligt med kläder för en löptur och snöra på sig skorna.

Hann nog tänka både en och två gång att "nää, int far ja o spring i dehe klottet" men så ställde jag mig den magiska frågan VARFÖR INTE??. 
Och vet ni vad? Mitt huvud svarade faktiskt "...ja varför inte?". Så då var det bara att stiga ut, fråga fästmannens hund om han skulle komma med på en löptur och lägga på kopplet utan att han smet.

Jag är ändå inte säker på om hans hund älskar eller hatar mig nu såhär i efterhand. Till först gick det så bra och han höll sig långt framme och stannade bara för att uträtta sina behov (fint skrivet eller hur) men desto längre vi for så desto mer började han söka sig framför eller direkt bredvid mina fötter eller slänga sig på marken och börja rulla runt i en extra smutsig fläck... vet ju inte om det var några hintar om att han tyckte det började vara tillräckligt långt redan.

Nå, det blev ett varv runt Kalapää träsk -alltså just under 11 km.
Tog 1 timme 28 minuter så helt klart långsammare än tidigare, men skyller det på skitpauserna och på att det de sista 6 km var hård motvind och att vägen var mer eller mindre sönderkörd så kändes som kvicksand (eller hur skulle ni förklara att man sprang de första 5 km på 28 min och de sista 5 km på 40 minuter!?). Plötsligt mindes jag varför jag inte brukade vara och springa utomhus efter september...

Men, något säger mig att om jag fortsätter springa i tunga fören -så kommer de bra förena att medföra lättare steg och bättre hastigheter! Eller kanske det bara är önsketänkande? Hur som haver har jag funderat ge mig ut i löpspåret imorgon också (om jag kan röra på benen vill säga), men troligen en kortare sträcka. Eller, jag vet ju itne ännu om den är kortare för har aldrig prövat springa den förr! En av de stickvägarna som finns här som slutar i rondell tänkte jag pröva.

Men här får ni en bild av kläderna det blev!

H&M träningsbyxor.
Thermoleggings från Minimani.
H&M sportbh med maximalt stöd.
Nestle Fitness reflexväst med nätrygg (vunnit på deras lotteri).
Svart brett pannband för öronen.
SOC träningsjacka/tröja med lufthål på ryggen.
Svart trikåpolotröja, längd så det täcker låren och kan dra in händerna vid behov.

Och till sist en dubbelbild av rutten och mig med min löparkompis!


Inga kommentarer: