fredag 25 november 2016

Nielsen Kuluttajapaneeli

Jag är som sagt med lite här och där och tjänar extra saker (eller poäng) utan att det listas som ett jobb. Ett av de ställena är Nielsen Kuluttajapaneeli (klicka på namnet så kommer du till hemsidan) där jag varit med sedan mars 2016.

Det största minuset är att allt material är på finska, precis som hemsidan också är. Men jag har ju inget problem med finskan när jag läser så det har nu egentligen ingen skillnad. Mest är det när de kontaktar en (sker väldigt sällan, bara om de inte fått information för den gångna veckan typ) som man blir lite frustrerad på att ingen pratar svenska utan man får försöka ta sig igenom på knagglig finska.

Vad är det för panel då? I all enkelhet ska jag registrera allt jag handlar åt dem: vilken butik, x-antal och priset (och slutsumman och om man använt något förmånskort). Undantaget loppissaker och sådant man INTE handlar hem. Det problematiska, sen när man är fler i samma hushåll som sköter handlandet, är ju att alla ska komma ihåg att göra detta. Exakt vad de gjorde med denna information har jag glömt men det är väl någon form av marknadsundersökningar för att se hur specialpriser påverkar, vilka butiker som är populära osv.

Vad får du för besväret då? Du får 100 poäng för varje vecka du registrerat ditt inköp (ökar efter att du varit med si eller så länge). Likaså om du meddelar åt dem att denna vecka har du inte handlat något eller meddelar när du far på längre resa så de inte behöver förvänta sig några inköp.
Dessa poäng får du sedan handla priser för. Har inte gått igenom allt ännu som finns på deras listor men har lagt i "toivelista" en saftpress, cdon presentkort, svart köksförkläde bland annat. Jag skulle ha råd med cdon eller köksförklädet nu men tror det är smart att först spara ihop till det dyraste och sedan arbeta sig neråt, då tar det ju inte riktigt lika länge till nästa gång du får något oså lite kortare, lite kortare...

Kategorierna i poängbutiken
Är det inte jobbigt då? Jo, de dar barnen ska hjälpa till och plocka det jag handlat så är det jobbigt. Men annars tycker jag att jag har fått bra rutin på det redan: plockar fram allt jag handlat på bordet, tar fram skannern och om jag handlat frukt så även kodhäftet. Sen tar jag fram kvittot oså tar jag alla varor i den ordning de kommer på kvittot. Undantagsvis frysvaror tar jag alltid först för att få lägga dem i frysen genast! Och när allt på kvittot är skannat så plockar jag av bordet. Färdigt! Tar när jag är ensam kanske 5-15 minuter beroende på handelsmängd medan med hjälpredorna mina kan det ta upp till 45 min då måste nästan plocka undan så fort som jag skannat en vara färdigt.

Vadå skanna? Ja alltså, jag avläser streckkoden med en manick, väldigt lik de man har i butiker för att kolla om det finns i lagret eller inte. Så har du arbetat på butik någon gång är de superenkla att komma underfund med! Annars är de också det, det finns egentligen bara 5 knappar att lära sig. ja, nej, skanna-knappen, sudda och avsluta. Ja och förstås on/off knappen.

Skannern, tar inte mycket plats i köket
Vad får du för detta inlägg? Inget vad jag vet. Jag loggade bara in av nyfikenhet och se vad jag hade för poäng och tänkte jag skulle skriva en kort recension om själva grejen. Det var min mor som berättade åt mig om det (fast hon inte själv är medlem) och efter att ha läst all information och avtal så gick jag med. Och för mig, som den låginkomsttagare jag är, så är det ju en tacksam grej att kunna få något genom sånthär gratis arbete! Alltså något som jag annars inte kunde unna mig att köpa med riktiga pengar.

Det är klart, förr eller senare kommer väl min vardag vara så fullspäckad med program och aktiviteter så jag ändå inte har tid eller ork längre med att registrera alla varor jag handlar. Men då är det ju bara att handla upp så mycket av sina poäng som möjligt och sedan avsluta medlemskapet. Det är ju ingen skada skedd tills dess!

Inga kommentarer: