fredag 4 november 2016

Vad är på gång?

Ja, vad har jag på gång just nu i min vardag?

Studierna förstås, men är klar med alla uppgifter till Metod & Teori del 1 så får bara sitta och skicka in uppgifterna vartefter inlämningen öppnar då de nere i Åbo haft sina föreläsningar (har till och med alarm på telefonen så jag inte ska glömma lämna in).
Så får bara ta det lugnt och vänta på nästa hemtent som tillverkas just nu (japp, jag kommer att få en sprillans ny hemtent och vara första försökskanin på den) för Metod & Teori del 2. Hoppas den inte blir alltför svår och tung, skulle vara underbart att få båda klara innan jul! Men, det återstår att se...

Mer än ord är ett projekt som FDUV ordnar. Kort sagt så ska vi (föräldrar/anhöriga till individer i behov av särskilt stöd) fundera kring första beskedet om "diagnosen" (kommer i skrivande stund inte på ett bättre eller mer övergripande ord för alla syndrom, utvecklingsstörningar och -förseningar, sjukdomar osv som ska inbegripas i ett och samma begrepp) och om det blev gett på ett bra eller dåligt sätt, hur det skulle varit bättre och tillsammans utforma en sorts "manual" eller utbildningsmaterial för (främst) läkarkåren och vårdpersonal hur man borde ta upp ett så stort (och känsligt) ämne som misstankar eller fastställd diagnos på (i mitt fall) ens barn.
Hoppas detta gör det lättare för andra att hitta stödformer osv också eftersom det var en av de stora sakerna man lämnade frågande efter, tyckte jag, och har flera andra bekanta som nu svängt sig till mig och frågat råd var de ska hitta stöd av personer i samma situation. Så hoppas en lista på alla föräldraföreningar osv skapas som kan delas ut vid behov åt alla som får diagnosbesked... Vill du veta mera så har de en FaceBooksida enkom för projektet!

Boken om Mig borde egentligen vara Boken om Viggo. Som namnet säger är det en bok om Viggo MEN det är tänkt att jag ska kunna ge denna bok (i e-format eller pappersformat) åt t.ex. vikarier på hans dagis, assistenter (som kommer i framtiden möjligen) och andra som kan behöva få information om honom för att kunna hjälpa honom på bästa sätt. Jag tar alltså upp saker som hans ljudkänslighet, hans kommunikation, hur han vill bli nedlugnad om han blir arg och vad som ofta gör honom arg och annat som påverkar hur han kan bli bemött bättre eller sämre, med mer eller mindre förståelse. Kommer kanske att dela med mig av något ur den sedan, har inte bestämt mig ännu...

Keppulikuu står och stampar på stället just nu tyvärr. Vet bara att Kino Ritz ska ha finsk och svensk filmförevisning. Att det var tal om att hyra Swingeling igen och att de nere i Helsingfors verkar ha gala igen. Och om ni inte minns vad Keppulikuu var så är det Autismmånaden, alltså en månad som dedikeras för att sprida kunskap om vad autismspektrumdiagnoser är och hur det påverkar individerna med och kring dem. Och det är alltså April som är denna månad. Och vår sittande preseident är "beskyddare" för Keppulikuu.

Födelsedagen närmar sig för mig och Nina! 28 + 3 år blir vi nu då. Hoppas jag hinner komma på tema eller något innan dess... funderade på Mimmi Mus tidigare men nu är inte Nina så brydd i henne längre, kanske nog mera prinsessa överlag som gäller för henne. Men ska se vad jag kommer på sedan när det närmar sig mera!

Leangains, 16:8 fortsätter jag fortfarande med! Kan inte påstå det gett så jättemycket resultat nu efteråt men tycker energinivån under dagen är mycket jämnare än före. Och passar mig bra helt enkelt annars också med få måltider men stora sådana. Om jag skulle sänka kcalmängden så kanske jag skulle se mera resultat igen, men försöker bara öka träningen istället nu först igen.
Testar dessutom en hel massa nya recept nu igen från Pirkkas och S-gruppens mattidningar. Många som blivit riktigt goda och lyckade nu på senaste tiden! Idag blir det kalkonbiffar på marockanskt sätt...


Oooch, det var väl typ det som är på gång just nu i min vardag. Vad sker i din vardag?

Inga kommentarer: