torsdag 10 november 2016

O så va e me de...

Har läst massor av statusuppdateringar, memes och alla möjliga videor som säger ditt och datt angående presidentvalet i USA och det faktum att det blev Donald Trump.
Idag började jag läsa blogginlägg om det också och får väl erkänna att jag inte orkade fundera ut något eget att skriva igår. Kändes ännu för overkligt och märkligt och... ja jag hoppades på att ett mirakel ännu skulle ske!

Fortfarande hoppas jag väl på ett mirakel (eller någon form av ny skandal som skulle avkasta honom, vad vet jag?) men det är väl bara att inse att de blev som det blev. Han blev vald. Till ledare över ett mäktigt land.

Vad kommer det att innebära för alla i världen? Vågar man ens ställa sig en sådan fråga? Fast hans tacktal lät bra (sade emot flera av sina tidigare förkastliga uttalanden) så känns det som om det endast var en PR-grej för att minska uppståndelsen. Ska man faktiskt lita på att han nu plötsligt har ångrat sig om en del saker han tidigare påstått, och då till det bättre? Jag vet inte, only time will tell heter det ju så fint. Och vi har ju fyra år att se framemot med honom vid rodret.

Något som ändå skrämmer mig lite är att han och Putin verkar vara så bra vänner. Något säger mig Putin får friare händer nu, eller åtminstone vågar ta sig mera friheter nu, än tidigare. Så vad kommer hindra Ryssland från att göra ditt och datt som direkt påverkar oss små länder i Europa? Ingenting. Och fast Trump skulle fördöma det, skulle han starta krig? Tvivelaktigt... men nåja, jag kan inte ensam påverka vad två nationer gör. Vi krävs många fler för det.

Vad jag däremot kan påverka själv är hur dessa nyheter kommer att påverka mina framtida val och förhållningssätt mot olika individer. Kommer jag bli mindre öppen? Nej. Kommer jag att tycka mindre om individer från minoriteter? Nej! Kommer jag fortsättningsvis att vilja arbeta så gott jag kan för ett bättre samhälle att lämna över åt mina barn? Ja absolut!

Amerikaner, fast en del av er tyckte att Trump var rätt alternativ. Fast många av er kanske inte går hand i hand med mina åsikter. Jag tror på er som en nation, att ni kommer inte tillåta alltför dåliga förändringar och snedtramp av ens er president. Jag hoppas att ni orkar kämpa för det som är rätt och riktigt, som är viktigt i livet och samhället.
Och behöver någon av er en plats att bo så finns det mycket plats här i min by att smälla upp små hus på. Finns till och med ett eller två lediga rum i mitt hus.

Ellen skrev så bra i sitt inlägg (klicka här för att läsa) så jag stjäl din hashtag vidare!

#imwiththepeople

Inga kommentarer: