söndag 12 februari 2017

Kålsoppa med malet kött


Ingredienser
400 gr vitkål
2 morot
4 potatis
400 gr köttfärs
1 stjärnanis
2 buljongtärningar
2 tsk honung
1 brk tomatpuré
Salt, svartpeppar, (kryddpeppar) & olja
1 liter vatten

  1. Fräs grönsakerna i olja i kastrull tills kålen blir mjuk.
  2. Tillsätt buljong, vatten, honung, kryddor och tomatpure. Koka 15 min ca (tills morot och potatis nästan mjuka).
  3. Stek köttet medan det kokar, jag kryddade med kryddpeppar och salt. Tillsätt det sedan i soppan och koka ytterligare ca 10 min (tills grönsakerna mjuka).


Näringsinnehåll
Räknat på 7 portioner
Kcal: 257
Kolhydrater: 20,2 gr
Fett: 13,6 gr
Protein: 12,3 gr

Smakmässigt tyckte jag det var en supergod soppa! Min son åt flera portioner också medan min dotter plockade bort kålen... men absolut en rätt jag kommer att laga igen -kanske även pröva den någon gång då vi är alla 9 hemma! Tror inte bonusbarnen blir så förtjusta i soppan men skam den som ger sig! Borde ju vara billig att laga i stora mängder också, men ska försöka minnas att skära kålen i mindre bitar så lättare för barnen att äta.

Inga kommentarer: