onsdag 22 februari 2017

Lekrummet fått sin början

Har börjat fixa på lekrummet, eller övre hallen, nu också smått. Men Ninas rum är prio ett (men vågar inte ens försöka tapetsera ensam då har noll koll hur det ska gå till). Så tänkte bjuda på vad som gjorts hittills i det rummet.




Ovan ser ni "korridoren" till Viggos och Ninas rum. Eftersom Ninas rum är tömt ser ni hennes klädskåp där till vänster som döljer Viggos dörr bredvid sig. Ni ser också skarven mellan väggen och skorstenen så ni får en hum om var skorstenen går. Så skorstenen finns alltså i Ninas rum, lekrummet och Viggos rum. Bild nr tre för att demonstrera att det var mycket jobbigare tapet! Först ånga för att få bort mönstret, sen ånga igen för att få bort "pappret" -så tog betydligt längre tid att ens få dessa väggar färdiga i rummet!


Bild på kaoset när leksakerna ska alla flyttas fram och tillbaka, först för att slippa på tapeterna och sedan för att slippa med stegen upp till taket överallt...
Väggen till höger hjälpte de 5 yngsta barnen till och rev, jag ångade och de rev ner tapeterna (tävling om vem som fick loss största eller längsta biten var ju givet!) och Matias fick ta bort uppe vid taket sedan på kvällen.




Gubben spacklade nya väggen till trappan. Andra bilden visar ångmaskinen som jag väntar på att ska börja koka så får riva mera tapeter. Fick ta i många etapper detta rum och småbitar oftast bara att försöka samla ihop innan torkade fast i golvet. Om än ni här ser att golvmattan ska rivas ut och ersättas av samma laminat som i Ninas rum.



Såg till att dra loss alla lister. Både i taket och längs golvet. Men för att särskilja de från Ninas lister målas de inte vita förrän Ninas lister är på plats igen. Just nu ligger alla lister på hög i vårt sovrum så.
Andra bilden ska jag börja måla taket första varvet.




Detta borde vara taket innan första varvet, efter första varvet o till sist efter andra varvet (målat i dag). Tycker inte själv jag fick det nå jämt fördelat färgen, men hoppas att det ska se bättre ut bara torkat ordentligt -annars tror jag att jag överlåter det åt Matias att fixa till snyggt.





Två första är skorstenen i lekrumskorridoren innan målning, sista bilden är efter två varv målat med samma färg som taket. Åtminstone försvann missfärgningen tämligen bra!

Så nu sitter jag och skriver med vitfläckade händer och kläder, blåsor av rullaren jag använt i taket i ena handen och helt slut i axlarna. Tror nästan det betyder det är dags att säga tack för idag lekrummet och gå ner för att se ett till avsnitt av "Shadowhunters" på Netflix innan man ska iväg på lite pang-pang! Mer om pang-pang i ett annat inlägg!
Borde kanske byta kläder och ta en snabb dusch så inte är helt vitprickig sedan...

I går fixa jag vitt hår då dunka i nymålat tak.
I dag var armar/händer och kläder mer utsatt

Inga kommentarer: