tisdag 21 februari 2017

No choice in life


Studerade till närvårdare, inom mental- och missbrukarvård när denna fick sin skapelse under lektionen kring rusmedels och läkemedels effekter på foster. Hur det kunde bland annat innebära en medfödd känslighet/fallenhet (vilket ord du nu vill använda) för att lättare bli beroende.

Detta gav mig kväljningar, att barnen som utsattes för medel under fostertiden inte hade något val (så att säga) utan var fast i beroende från dag ett...

Den känslan har inte försvunnit, men jag kan distansera mig mera från den. Jag har två barn som båda är helt opåverkade under fostertiden av rusmedel och andra läkemedel än panadol. Viggo blev förstås igångsatt med Cytotec, medan jag vägra det med Nina (fick akupunktur istället). Menas nu att det inte var vad som resulterade i Viggos syrebrist men negativ påverkan på förlossningen hade det verkligen.

2 kommentarer:

Ida sa...

intressant tankeställare!

Marion sa...

Vilken del av det 😊?