torsdag 9 februari 2017

Texmex-kycklingsoppa


Ingredienser
300 gr kycklingstrimlor
1 msk olja
2 msk texmexkrydda
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
3 msk tomatpuré
1 burk förkokta kidneybönor
2 paprikor
1 banan
200 gr fryst majs



  1. Stek kycklingen och krydda med texmexkryddan (jag hade honungsmarinerad kyckling och fajitakryddblandning).
  2. Koka upp vatten, buljong och tomatpuré (jag lade två 70 gr burkar puré).
  3. Skölj kidneybönorna, skär paprikorna i bitar och tillsätt dem med kycklingen i vattnet.
  4. Koka 5 minuter. Tillsätt majs och bananen i bitar. Koka några minuter.


Detta var helt himmelskt gott! Hade inte så höga förhoppningar då banan skulle vara i, men det passade perfekt till allt annat måste jag erkänna. Och kryddig och god blev den, perfekt att värma sig med en kylig vinterdag som denna! Eller, jag lagade den igår men lämnade så mycket att jag åt av den till lunch idag också! Och den var lika smaskens nu som igår -men man såg bananen hade börjat få lite missfärgningar från hur den var igår. Så är man känslig för synintryck föreslår jag man äter den under samma dag.


Näringsvärden
räknat 7 portioner
Kcal: 171
Kolhydrater: 25,7 gr
Fett: 1,8 gr
Protein: 12,3 gr

Smaklig Måltid!

Inga kommentarer: