torsdag 12 januari 2017

Bärkräm

Prövade laga en bärkräm med jordgubbar och blåbär! Kan ju nämna att som yngre fick jag det aldrig att bli till något, speciellt denna ingrediens:


Brukade bara bli klimpigt och hemskt varje gång jag skulle reda potatismjölet. Men idag, idag löd mjölet mig och det blev så fint så fint! Så hoppas "förbannelsen är bruten" som man brukar säga när man väl lyckas med något "omöjligt". Hur som haver, här är receptet jag lagade!

Jordgubbs/blåbärskräm

2 x0,75 l frysaskar med hela jordgubbar
1 fryspåse med hela blåbär
(Blev totalt en 2 l enligt skålens markeringar)
6 dl vatten


Koka upp tills bären går sönder.
Häll i sil, mosa bären mera så mycket saft rinner ur.


Lägg tillbaka på plattan och tillsätt:
15 tsk vitt socker
Enklast om du provsmakar tills du hittar rätt smak för dig


Ta bort från plattan och red potatismjölet enligt kiselanvisningarna (4-5 msk i 1 dl vatten/liter du kokar)

När det tjocknat, häll i lite hela bär (jag valde hallon och blåbär) som får tina upp i krämen.


Sådärja, inte konstigare än så. Sonen tog en påfyllning, dottern tyckte det var gott men ville inte ha mera. Jag själv tyckte den blev riktigt lyckad också för första krämen på måånga år!

Näringsvärden
Uträknat som 20 portioner, nedan är en portion
Kcal: 77
Protein: 1,3 g
Kolhydrater: 17,9 g
Fett: 0,4 g

Har ni någon favorit frukt/bär kombination när ni lagar kräm?

Inga kommentarer: