tisdag 17 januari 2017

Bokrecension -Tuck Everlasting

Januari månads bok till YLEs läseutmaning blev: Natalie Babbitts Tuck Everlasting. Hittad som engelsk pdf med hjälp av google och omslaget till en version åtminstone har haft gult omslag (också hittat genom googles bildsökmotor).


Mycket gulare bok än så kan jag inte komma på. Att boken dessutom utspelade sig i augusti under en stekande sol gav hela berättelsen en solgul-ton.

Att läsa på engelska är inget problem för mig, och till exempel på resor läser jag gärna böcker på engelska (varför just resor lockar fram engelska vet jag inte). Så efter prologen tänkte jag inte ens på att det var engelska längre! Men, jag är inte sådan som behöver förstå varenda ord jag läser -jag förstår innebörden av ett ord genom resten av meningen/stycket. Vet att någon kan sitta med engelska-svenska lexikonet bredvid sig då ska läsa på engelska (eller annat främmande språk) men skulle aldrig funka för mig.

Berättelsen då, ja den var fin. Om än den kändes lite väl bekant från andra historier. Och jag borde inte ha läst denna tidigare (men så mycket som jag läst kan jag ju inte vara säker). Att läsa riktig bok skulle troligen gått mycket snabbare och bekvämare än att skrolla pdf på lilla telefonskärmen, men tog ändå endast en kväll (totalt i tid) för att läsa de 46 sidor pdf-filen bestod av.

Är den värd att läsas? Jadå, en gång i livet ska man nog läsa den! Men jag tror inte att jag kommer att läsa den igen, trots de vackra beskrivningar av miljön som boken till merparten bestod av.

#fisvläsutmaningen2017
#vöråläser2017

Inga kommentarer: