söndag 15 januari 2017

Finns det hjärterum...

...så finns det stjärterum, som ordspråket så fint basunerar ut! Och visst stämmer det väldigt bra. Att gå från tre som bor permanent till nio som bor halvpermanent -det är inte så liten förändring!

Lite harmar det mig att jag inte har några bilder från kaoset, måste bara försöka se om har några före-bilder samt beskriva hur det var när kaoset rådde under de senaste dagarna.

Före

Efter
Köket slapp värsta kaoset, om man bortser från gubbens konservburksarme.

Vårt sovrum blev...

...flickornas sovrum.
Klarade sig också från kaoset någorlunda. Förutom då alla leksaker ännu var kvar och sängarna började strömma in!

Andra sidan av ovan rum, före

Andra sidan av ovan rum, efter
Insåg just att jag inte har en endaste förebild från övrevåningen -när vi flyttade hit var det ju ännu fullt med mina föräldrars och syskons saker. Så kan endast bjuda på hur det ser ut nu och korta beskricningar kring vad som hänt i rummet.


Två ovanstående bilder är Viggos rum. Han valde själv gardin och var sängen skulle stå. Hyllan ni ser är snickrad av min bror enligt rummets mått -så den var mer eller mindre orubblig då jag tänkte dammsuga bakom den! Men fanns inte så farligt mycket i detta rum, blev bara en överfull Nissan då brodern hämtade sina saker!

 Detta är Ninas rum. Var först min systers och sedan mitt. Hon valde också själv var sängen skulle stå, likaså gardinen som inte ännu är uppe (på grund av att rullgardinen ska bytas). Här däremot var det en bokhylla med barskåp, en lådrad, två "arkivhyllor", en skranglig hylla, tre bastanta uppsättningar Det Bästas Bokval, allt jag har till salu på min facebookprofil samt alla mina böcker (ser ni på bilden från vårt rum längre ner). Men jag tömde det på böcker och saker under en dag typ.

 Och allt lades hit. Detta är mellanrummet på övre våningen. Hela golvytan ni ser, blåa lådraderna, sekretären och vita byråerna (en utanför bild bredvid blåa) var fulla med saker! Tömde dem fort och sorterade enligt sak-papper-blankt papper och häfte-bok-tidning i högar åt min mor att gå igenom. Och hon var helt otroligt snabb!
På bilden leker Nina med Matias äldsta flicka.

Mitt och Matias sovrum. Ur klädskrubben (den vita dörren) så plockade jag kläder, handarbetsmaterial, papper, böcker, brädspel, gardiner, täcken och prydnader så det täckte sängen och all golvyta i rummet! Men min mor och jag hjälptes åt så vi fick det upprett på ungefär två timmar, och en hel del kläder till salu (L och uppåt, säg till om intresserade!) bland annat. Nu är där mitt skrivbord, allt mitt kontorsmaterial och längst in i hörnet bokhögen som fanns utspritt i Ninas rum tidigare.

Imorgon ska jag försöka fota förändringen i badrumnet och bastun. Om jag orkar och hinner efter att jag varit med Viggo till Tikoteket från morgonen. Annars tror jag det blir en vilodag från sortering och städning. Tycker jag varit aktiv så det räcker denna vecka!

Inga kommentarer: