måndag 2 januari 2017

Inför träningsåret 2017

2016 blev året då jag uppnådde mitt viktmål (är nu på 53kg, +/-0,5kg beroende på dag) och uppnådde mitt mål med midjeomkrets (enligt Googles listade sidor på "hälsosamt midjemått för kvinnor") på max 80cm (efter julen ökade det lite men litar på att det är tillfälligt).

Så jag fick ge mig själv en belöning! En träningsdagbok visste jag att jag ville ha, för att kunna bokföra 2017. Så investerade i Olga Rönnbergs Tränings- och kostdagbok.


Imorgon blir det att mäta/väga sig, skriva in resultaten och påbörja resan mot nya mål! Vad ska mitt mål för 2017 vara då när det kommer till kropp och träning?

Delta i minst fyra lopp (genre/stil oviktigt).
Få ner min kroppsfett% från 34 -> 22 innan 31.12.2017 (ca 1%/månad).
Träna tung styrketräning regelbundet.

Det är mina tre stora mål. De som jag fokuserar främst på. Men jag hoppas på att: öka distansen vid träning till 20km, springa BotniaLöpet 16km, delta i Wolfrace hinderlopp i Närpes med min gubbe och många små mål annars som uppfylls om jag lyckas med de stora.

Dessutom har vi utmaning i fb-gruppen igen. Stal bilden och utmaningen från googles sökmotor, så den är för fel månad egentligen så veckodagarna är fel -men det viktiga är ju att följa dag 1-30 angivelserna.


Varsågoda, om någon är intresserad av att också göra den. På facebook gick också en status runt som uppmanade till "sockefritt så många dagar som din status får gillningar" -det blev 21 dagar för min del. En mängd som jag tycker att jag borde klara av tämligen lätt! Så idag är dag 2/21 med denna utmaning.

Tycker ni det verkar som mycket? Jo, det gör jag också. Men har endast tre stora mål, och de ska jag satsa på. Tung styrketräning, ja det innebär väl vikter så jag klarar 3set x5reps. Och ska fokusera på basövningar, men måste söka efter alternativ då har endast hantlar eller vet du några basövningar med hantlar? 

Maten blir proteinrik, med långsamma kolhydrater och bra fetter så långt som möjligt. Kcalmängden blir 1700/dag (100 mindre än tidigare) och kör igång med 16:8 på nytt från och med idag. Ska åter försöka öka vattenintaget, trots allt behövs vätska i kroppen konstant.


Har ni några tips, råd?
Har ni några egna mål kring träning?

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Lycka till! Om du kollar på dumbbell workout på youtube kan du hitta många tips på träning med hantlar.

Marion sa...

Tack för tipset 😊 Ska spana in vad de har!