söndag 8 januari 2017

Träningsåret -hittills

Nu har det gått en vecka på det nya året. Det betyder att det även var dags för första kontrollvägningen. Men först tänker jag presentera mitt träningsupplägg!

Varje dag:


Varannan dag (må, ons, fre):
Thrusters 4*5, 4 kg
Biceps-axelpress 4*5, 4 kg
Farm walk 2*4 varv/arm, 8 kg
Dumbell swing 4*10, 8 kg
Squat, goblethold 4*10, 8 kg
Dumbell rows 4*7/arm, 6 kg
Liggande "dipp" 4*7, 6 kg

Varannan dag (ti, to, lö):
Konditionsträning. 
Denna vecka: Roddmaskin och klassisk stil skidåkning.

Söndagar vilodag (förutom om challenges har proogram).

Ett väldigt aktivt program. Och själv brukar jag förespråka att starta med lite och arbeta sig uppåt kring mängden träning under veckan. Men innan jul hade jag 3 styrkepass i veckan och skidåkning då det fanns snö/någon som skötte barnen. Så egentligen har jag inte ökat så mycket.

Dessutom går det mycket enklare att träna trots barnen är hemma nu! Antingen är de med och jumpar eller så leker de/ser på film utan större protester.


Vi har två par maracas som Viggo och Nina får "styrketräna" med samtidigt som mig -om de så önskar. Och senast jag använde roddmaskinen så låg Viggo och studerade mekanismerna (han blir mer och mer intresserad av maskiner) när de rörde sig vid rörelserna, helt utan att röra vid dem då jag sa åt honom om klämrisken.

Vad har en såhär aktiv vecka fört med sig i kroppen? Och kosten kan jag berätta inte hållit sig så bra som jag hade tänkt, de flesta dagar så är en hel del över målet. Men resultaten talar ändå sitt tydliga språk:

54,2 -> 53,5 kg
35 -> 34,5 %fett
28 -> 28,2 %muskler
Midja: =80 cm
Överarm: =28,5 cm
Stuss: 90 -> 90,5 cm
Lår: 54 -> 55 cm

Och då är det den tiden då vi kvinnor är större, eftersom det är sista dagen på mensveckan. Så hoppas på att se ännu finare resultat kring midjans mått nästa vecka. Men redan detta är jag väldigt nöjd med! 

Har dessutom anmält mig till:
  • Norrvallas training and inspirationevent 28.1 (klick för info). Det blir mitt tredje år som jag deltar!
  • BotniaVasan 12.2 (klick för info), ett 52 km långt skidlopp i klassisk stil. Blir första året jag deltar.
Kommer att anmäla mig till:
  • BotniaCykling i juli, deltog ifjol (klick) och satsar på att klara samma distans bättre iår (alltså mindre kramp).
  • BotniaLöpet i september, blir mitt tredje år men tänker ta 16 km i år (klick).

Överväger anmälan till:


Hur går det för er om ni tränar aktivt?

Inga kommentarer: