lördag 28 januari 2017

Kryddig rotsaksgryta med linser

Ingredienser
3 dl gröna linser, kokta enligt paketet
2 morötter
100gr selleri
100gr palsternacka
1/2tsk ingefära
2tsk spiskummin
1/2tsk chilipeppar
1 burk tomatpure
1msk olja + 1msk smör
1 kanelstång
3 nejlikor
5dl vatten, grönsaksbuljongtärning
2dl kokosgrädde
1msk honung
Salt

  1. Skala och stycka rotsakerna.
  2. Hetta upp fettet och lägg i ingefära, tomatpure, spiskummin och chilipepparn. 
  3. Tillsätt kanel, nejlika, selleri, morot och palsternacka. Hetta upp.
  4. Tillsätt buljongen och vattnet. Koka ca 30 min.
  5. Tillsätt linser, kokos och honung. Krydda med salt, låt koka ca 5 min.
Serveringstips! Lägg färsk hackad tomat på för en fräschare känsla!





Näringsinnehåll/portion
Räknat att blir 8 små portioner,
utan tomat
Kcal: 227
Kolhydrat: 21,6 gram
Fett: 10,5 gram
Protein: 8,9 gram

Smakmässigt? Ingen höjdare enligt mig eller enligt mina barn, så kommer inte att spara receptet. Konsistensen på linserna tilltalar mig inte alls i munnen -inte heller smaken, fast jag trodde den skulle gömmas av alla andra kryddor. Utan linser skulle den varit bättre, men då barnen inte alls ville äta så chansar jag inte ens på att prova den modifierad. Tomaterna passa ändå super till spadets smak och gav just den fräscha känsla som tidningen påstod.

Nu kanske någon funderar varför jag tipsar om recept jag inte gillar -men det enda jag inte gillade var linserna! Så en person som annars gillar linser tror jag skulle njuta av denna maträtt! Dessutom handlar allt om att våga pröva nya smaker, något som jag varit alltför dålig på.

Inga kommentarer: