söndag 1 januari 2017

Nyårsafton

Blev en lugn nyårsafton. Eller, så lugn det nu kan bli i detta hushåll. For på morgonen ut en sväng till butiken efter lite smått ännu inför middagen, var ju bestämt att min mor och min bror med sin familj skulle komma på middag.

Viggo och Nina var i full fart hela dagen, och vi fick snällt hållas inomhus då gården är en enda isbana och det dessutom blåst så otroligt hårt! Redan från morgonen då vi vaknade klockan åtta så ven det bara runt knutarna! Drog kallt inomhus till och med... Men så kan det vara nu som då och vi har ju som tur mycket leksaker, min pad och en hel hög med barnfilmer att hålla dem sysselsatta med. Inte fick gubben Nina att somna heller så.

Började förbereda middagen runt klockan tre, fyra var det sagt de andra skulle komma så. På bordet blev det:

  • Matjessill, senapssill, tomatsill
  • Knackkorv och köttbullar
  • Gurka, tomat, vindruvor, rödbeta
  • Pommes noisettes
  • Potatis-, rödbets-, italiensk-, svampsallad
  • Havtorns-, kråkbärs-, tranbärsgele
  • Creme Bonjour Räka och Rökt Ren, Koskenlaskija och smör
  • TUC salta kex och fransbröd
  • Mjölk och coca-cola
  • Ägghalvor med Kalles Kaviar
  • Efterrätt: mintchokladfudge, ballerinakex, prinsesskex och mudcake
Det var supergott! Och man åt ju alldeles för mycket (speciellt med tanke på att gubben nu står och lagar klyftpotatis med nötlövbiff och kryddsmör) men då är det ju nyår bara en gång i året! Imorgon (2.1) kommer jag att skriva om nästa års tränings/kroppsmål. Men hur som haver var det riktigt lyckat, barnen lekte fint tillsammans största delen av tiden och jag kände mig inte det minsta stressad av att ordna middagen! Nedan bjuder jag på lite bilder av maten och dukning:

Ostar och smör

Ägghalvor med kalles kaviar

Sallader och sillar

Grönsakerna

Lite av dukningen

Gelesorterna

Färdigt dukat!

Efterrätt

Mudcake

Inga kommentarer: