lördag 21 januari 2017

Gör något åt vägen...!

Igår kväll så var vi till Tesses Café, larvvägen har ofta fått kritik för hur dålig den är -och det är alldeles sant! Ställvis har det blivit väldigt smala spår för hjulen, med iskanter både under bilen och på båda sidorna. Så fort man råkar fara på dessa kanter känner man hur hela bilen skulle vilja börja svänga på sig åt fel håll...

Det värsta området är absolut teststräckan! Sträckan som nog är markerad med "varning tidvis istäckt" men som alltför många ignorerar ändå. När vi körde till Tesses Café så blev vi omkörda av bilar på denna sträcka, och längs resten av vägen eftersom vi tog det lugnt och försiktigt. På vägen hem var det flera bilar som körde om ungefär i Vassor -men ingen körde om vid teststräckan. Varför? Jo för en av de bilarna som körde om oss i Vassor låg på taket där teststräckan började.

Jag har ingen koll på statistik nu då jag skriver detta, vet bara att teststräckan står för största delen av de trafikolyckor som sker i Vörå kommun. Och ändå görs inget för att fixa till det! Finns en teststräcka i Kuni på riksväg 8, men eftersom det  är en riksväg får den mera uppmärksamhet än larvvägen (uppmärksamhet menar jag saltbil, vägabjörnar och dylikt).

Teststräcka ska jag kanske förklara. Under asfalten har det lagts styrox för att försöka hitta en "bättre" sorts väg -men det innebär ju att markens värme/kyla inte påverkar väglaget normalt utan vägen är isig och svår redan tidigt på hösten och långt in på våren.

Jag hoppas verkligen något skulle göras! Att någon med inflytande skulle påpeka saken och kräva ändring, att kanske brandkåren skulle påpeka hur många uttryckningar de har dit. Ja egentligen att hela Vörå skulle engagera sig!

Bild från google

2 kommentarer:

Christina sa...

Jag som kör larvvägen 2 gånger varje dag fem dagar i veckan vet precis hur det är. Tyvärr jo är teststräckan ett område som du som bilist behöver se upp med. Alla vet det kanske inte men personer som kör larvvägen ofta har jag märkt att nog saktar i där.
Överlag har larvvägen varit rätt bra i vinter, peppar peppar...

Marias Memoarer sa...

Alltsa der ar helt sjukt och man kan ju saga jag ar nojd att jag inte behover va dar och uppleva elandet sjalv just nu.. Skulle jag va hemma nu sa skulle jag val va livradd varje gang jag ska ut pa vagarna och hoppas att jag far leva atminstone en dag till, typ...