tisdag 31 januari 2017

Kaotisk morgon anyone?

Gudars vad man kan vara trött! Känns som om jag har några dygns sömnskuld att ta igen efter de gångna dagarna med Viggos dubbelsidiga öroninflammation... och inte blev det bättre ännu iallafall med hans sömn. Dessutom verkar antibiotikan ta slut nu -en dag för tidigt!? Apotekaren sa ju nog att det skulle bli "lite för lite sista dos" men dethär är ju löjligt...! Knappt så jag fick ihop till morgonens dos men han ska ju ännu få ikväll och imorgon bitti... har flaskan att stå upp och ner i kylskåpet nu i hopp om att det bara är väldigt trögflytande och därför var så svårt i morse (Amorion som han fått om någon funderar).

Sömnskulden verkar ta ut sin rätt på Viggo också, åtminstone enligt hur morgonen gick idag. Var 90% gråt och gnäll och 10% lugn och frid (och de 10% då han äntligen fick förklarat åt mig att han ville jag skulle sitta med honom på soffan). Och inte blev ju morgonen mindre kaotisk av att Matias hade glömt min bilnyckel i sin ficka då han for efter hö åt kaninerna igår. Stackars yrvakna moffa blev beordrad att snabbt hoppa i kläder och köra oss till dagis (och efter min nyckel).

Väl hemma loggade jag in på min nya kurs; English for special purposes -level 4 för att börja bekanta mig med den. En av de första kurserna i engelska som ordnas över webbportalen om jag förstod det rätt. Första uppgiften är skriven och inskickad redan (heja heja!) men sen fattade jag inte så mycket mera av uppgifterna. Så ska vänta på att få dem i pappersformat av gubben och sedan fundera i lugn och ro vad de egentligen avser -kanske rådfråga mommo om hon kommer på vad som avses. Jag hoppas iallafall att det inte var en hel bok som skulle läsas och redovisas i nästa uppgift! 

Då första engelska var klar fortsatte jag med Folklore och Kön som jag påbörjade redan i fjol på vintern (alltså för typ två månader sedan). Nu har jag läst 4/9 sista kapitlen och mina ögon börjar se i kors. Sömnskuld är ingen bra ide när man ska försöka studera heller... men you got to do, what you got to do. Särskilt om jag ska försöka hålla mitt nyårsmål att få en kurs färdig varannan månad (denna engelska kurs är dessutom lagd att ska ta ända till maj).

Hur som haver, får avsluta studierna för idag nu. Klockan är halv två och jag behöver komma mig ut i tid idag, ska och handla lite mera mjölk och kött samt föra en hel del böcker till bibban (barnböcker dock mest, kvällssagorna). Och försöka se om man kommer på någon bra present åt en blivande 12 -åring (jepp, äldsta bonusflickan fyller 12 på lördag). Jag har noll idéer men hoppas på att bli inspirerad i butiken...! Eller har ni något tips? 

Men ikväll, ja då kanske jag får läst ett till kapitel. Om jag inte somnar medan jag lägger dem... nej vänta. Det är ju tisdag. Det betyder att jag har teckenspråk ikväll, så jag kanske somnar där då. Vore inte första gången jag sitter halvsovande på kursen...
Och på tal om teckenspråk så gick vi i går igenom nästan alla färger vid matbordet! Var yngsta bonusflickan som först visade "lila" lite fel och jag rättade -och då frågade hon vidare alla andra färger, och hennes systrar härmade då. Jättekul att se dem öva teckenspråk, oavsett hur bra de minns det sen nästa timme eller så, men utan att fråga och öva så lär man sig inte alls.

Oh well, nu ska jag sluta svamla och avsluta inlägget med en bild från min studiehörna!


Inga kommentarer: