tisdag 3 januari 2017

Nyårslöften?

Jag vet inte direkt om man kan säga jag avlägger nyårslöften, jag sätter mera upp mål att avklara under det kommande året. Och så jobbar jag mot det sedan, ibland bättre och ibland sämre -precis som det är att vara mänsklig!

Ni fick redan läsa om mina mål kring kropp och träning, (klick), och nu tänkte jag dela med mig av lite andra mål jag har inför 2017:

  • Tillämpa lågaffektivt bemötande vid en ny situation (exakt vilken vet jag inte ännu, hoppas året ska visa mig behovet av det i någon situation).
  • Jag ska försöka bli klar med en kurs till skolan varannan månad (alltså att kursen får ta max två månader, om det är en hemmaläsarkurs).
  • Vi (jag och barnen åtminstone) ska besöka någon vän/bekant en gång i månaden. Så om ni vill ha besök, släng hit en kommentar! 
  • Jag skall försöka få ordnat med egentid med Nina, och egentid med Viggo. Viggos egentid kommer dock tämligen automatiskt genom hans simkurs. Samtidigt ska då den andra få egentid med sin bonuspappa/mommo/moffa.
  • Jag skall försöka skriva någon artikel (efter att noggrannt övervägt om det påverkar mina ekonomiska bidrag alltför mycket).
  • Jag ska fortsätta experimentera i köket (med hjälp av recept ur bonuskedjornas mattidningar) för att bli bättre och vanare i köket.
  • Jag skall välja ut två punkter på mina "Mål i livet" (klick och klick) som jag ska försöka förverkliga.
  • Även i år ordna Halloween, Grillfest, Viggos 5(!!) årskalas och mitt och Ninas 29+4 årskalas.
Uff, vad det låter som mycket när det skrivs ut såhär! Men egentligen är det ju inga konstiga saker alls, utan sådant jag börjat på med och vill fortsätta med. Det enda stora skillnaden av de ovanstående så är egentiden och att välja ut två mål att förverkliga, men man behöver ju inte göra allting så invecklat.

Dessutom är det en ganska stor skillnad mellan löfte och mål. Och de som verkligen känner mig vet att jag nästan aldrig lovar något -för jag anser att löften man ger någon är obrytbara. Och de gånger jag då lovar något så vet man att jag ska va ordentligt sjuk eller något för att bryta det. Och löfte, då måste man veta exakt hur mycket av något som krävs -men vid ett mål så kan man själv stegvis flytta fram målet under året så att man kanske lyckas en gång i veckan! Något som ger klart mycket mer självförtroende än att ha ett mål/löfte man misslyckas med månad efter månad...

De två viktigaste i livet mitt ❤

Så har du några mål för 2017?

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Mitt främsta mål är att klara av PT-utbildningen, bäst att inte sätta upp annat än det :)

Marion sa...

Jo jag tror också det räcker gott och väl åt dig 😉