tisdag 20 december 2016

Att julstäda -eller inte

De som känner mig vet att jag bryr mig absolut inte ett mitä om de har städat eller inte när jag/vi ska komma på besök. Jag har aldrig upplevt en anna människas hem så stökigt att jag inte skulle vilja vara där, eller ens tänkt tanken att "här va de stökigt"!

(Sori, nu då jag skrev så kom jag på att jag visst gjort det! Som hemvårdare till en sängliggande patient, så det var egentligen skötaren jag vikarierade som inte tog hand om resten av huset.)

Att hålla det rent och städat, det har aldrig heller stått högt uppe på min lista över viktiga saker i livet. Köket och wc/badrum -är de två någorlunda städade och rena bryr jag mig väldigt lite om dammsugning/dammtorkning/kläder på golvet/fingeravtryck på fönster osv. Dammsuger, det gör jag då det börjar kännas under fötterna att något är på golvet (men dammsuger då noga!). Dammtorkning... ja det tror jag bara gjorts i samband med flyttar! Kläder, samlar jag ihop då det är dags att sätta igång maskinen (ungefär varannan dag). Fönster, om jag har lite att göra...

Ja i den stilen är det! Så hur har min julstädning sett ut? Ganska wow om jag får säga det själv (men är i skrivande stund ca 90% färdig)! Som jag sade åt mamma i bilen på väg till min brors familjs nya hem "julstädning är bra för då städar man sådant man annars inte skulle städa" -i mitt fall väldigt mycket! Har ingen aning om ni vill ta del av min lista som jag kryssat av vartefter men vassegoda (ni kan ju skrolla förbi annars):

  • Döda flugor ur kökslampan
  • Torka av "nya" lampan
  • Nya glödlampor i sovrummets kristallkrona
  • Städa bakom spisen
  • Ugnen, spisplattorna, mikron
  • Köksytorna (för att precisera: tömma på onödigt, torka)
  • Bädda rent i sängarna
  • Ta bort onödigt från prydnadshyllorna
  • Städa upp trappan
  • Städa barnens koja under trappan
  • Lägga upp julbelysning och bilder i kojan
  • Tömma öppna spisen på papper etc
  • Städa hörnskåpen vid arbetsbänken
  • Dammsuga
  • Skura golvet
  • Uteljusslinga upp
  • Hacka bort is från huvudtrappan
  • Wc
  • Fönster
  • Skrivbordspapper i mappar
  • Handla julmat med mamma
  • Städa upp badrummet
  • Snygga upp i hemmatambur och gästtambur
  • Paketen i tomtesäckarna

Det är min lista! Vissa saker är, som ni ser, inte direkt städning men ändå saker som ska göras specifikt inför julen -och får därför stå kvar på denna lista! Har 10 punkter kvar (men till dammsugning hör alltid "sortering av leksaker i rätta lådor" som tar en evighet!) som jag ska hinna med imorgon och på torsdag. På fredag är barnen hemma så måste satsa på det de inte kan hjälpa till med (hacka is, sortera viktiga papper) och lämna sådant de kan hjälp till med (bädda sängar, putsa fönster/wc) vid behov till fredagen. Men vi blir ju alla 9 här på fredagskvällen. Och egentligen borde det stå "baka julstjärnor" på listan också -men får se om jag orkar göra det... kanske imorgon isfl, såddär passligt så man ändå ska få besök av en kompis så vi får äta gott till teet! Men återstår att se hur orken är imorgon.

Annars är jag absolut listpersonligheten om jag vill få något gjort! Om jag inte har nerskrivet exakt vad jag ska ha gjort blir det alltför ofta som allt lämnar ogjort eller jag bara planlöst yrar omkring med en sak som ska bli gjort hela dagen. Känns så skönt varje gång jag får dra ett tydligt streck över det som jag gjort färdigt (se bilden)! Så det är stressande att skriva listan men för varje streck jag drar reduceras stressen avsevärt! Så de dagar då jag kan uppvisa produktivitet med mina facebookstatusar har jag alltid haft en lista för dagen.

Observera hålet då "bakom spisen" äntligen var klar!

Hur ser er "to do list" ut inför julen? Och skapar era listor stress eller är det lugnande att ha listan?

Inga kommentarer: