fredag 30 december 2016

Varför hata svenska...?

Jag hade inte tänkt engagera mig i Perusnuorets idiotiska videor, jag tycker de är så obeskrivligt osmakliga och vilseledande! Men engagera mig i att förespråka att lära sig svenska (och finska, engelska, tyska, teckenspråk.....) -det gör jag däremot gärna!

Jag förstår inte hur unga kan tycka språkkunskaper är något dåligt?? Och svenska kanske inte är ett världsspråk som engelska, men med svenska kan du åtminstone ana dig till norska och danska! Vilket annat språk hjälper finskan dig att förstå? Estniska? Tyckte inte jag när jag var i Tallinn!

Och när ska vi då slopa "tvångsfinskan", "tvångsengelskan"? Varför inte göra alla språk frivilliga så har vi snart lika många språk i landet som minoritetsgrupper. Varför tvinga asylsökande eller flyktingar eller på annat vis nyinflyttade personer lära sig något av våra grundspråk? De kan ju behålla sina språk och språkliga dialekter. Ja, varför kan vi inte slopa tvånget på alla språk? Kanske för att då skulle ingen förstå den andre i landet, och varje gång vi skall sköta något inom export/import behöver vi en tolk med på alla möten. Och tolkar, det finns det alldeles för få av i Finland redan!

Nej, alla har inte lika lätt för språk som andra. För dem kan alla språk man behöver lära sig i skolan vara en pärs -men det ändrar inte på nyttan! Och jag ska erkänna att jag inte vet hur länge svenskan är obligatorisk för finskspråkiga elever, kanske lika länge som finskan är obligatorisk för oss (med andra ord så länge du studerar)? Och som Daniela skrev i sin blogg: vi som hatade alla teoretiska ämnen såsom matematik, fysik och kemi då? När ska någon bestämma att vi som inte ska bli astrofysiker inte måste lära oss räkna ut alla möjliga konstigheter som man sen aldrig använder igen efter skolan (eller studentskrivningen för att vara exakt)? Tycker det vore mycket mera logiskt! Speciellt nu när vi har maskiner som räknar ut det mesta...

Men för all del, Perusnuoret, hata ni svenskan om det ger ert liv mening! Jag hatar inte och hatade inte finskan, inte heller engelskan -inte ens tyskan fast jag aldrig fick grepp om gramatiken! Jag älskar att lära mig teckenspråk just nu och har flera gånger funderat om jag skulle plocka fram latin- och ryskapappren på nytt, ge språken ett nytt försök! Så när ni står där med endast finskan och behöver något av er granne med annat modersmål så lovar jag att jag ska försöka hjälpa er -trots att jag inte är finskspråkig!


Inga kommentarer: