torsdag 29 december 2016

Vad hoppas jag av 2017?

Oj, orkar ni läsa en roman? Men jag ska försöka korta ner mina tankar, och så får ni fråga om ni vill jag ska precisera något ytterligare!

Familjeliv
  1. Jag ska bli bättre på lågaffektivt bemötande, och på så vis få en mera harmonisk vardag i hemmet när alla är hemma.
  2. Hoppas att gubben ska få sålt sitt hus, för då kan han flytta hit med töserna istället. Förstår inte varför ingen lämnar bud på huset! Det är superfint i ärlighetens namn, men vi vill båda hellre bo i Kalapää än Vörå centrum.
  3. Få möjlighet att tillbringa ensamtid nu som då med dottern, med sonen och med gubben. Nu är man aldrig ensam med någon av dem utan det finns alltid någon annan som begär uppmärksamhet samtidigt.
  4. Många träffar med mina föräldrar, syskon med familjer och gubbens släkt. 

Huset och boende
I korthet så sa jag ju det redan under familjeliv, men dit hör ju också en hel del byggas och ändras i (så gott som) alla rum. Så om de flyttar hit blir det kanske lite snabbare tag med att dela vardagsrummet till två sovrum, fixa värmesystemet, tömma övre våningen på föräldrars saker, renovera duschrummet och så vidare.

Hälsa och träning
  1. Försöka stressa mindre över vardagliga saker. Även då minska kraven på mig själv när det kommer till vissa aspekter av livet, såsom att jag ska ha allt tipptopp om jag bjuder hit någon eller ordnar något.
  2. Få in en träningsrutin jag kan hålla oavsett väder och vind. Och skida nu tills BotniaVasan varit och sedan börja löpa på nytt. Förstås också träna styrka aktivare.
  3. Försöka få upp rörlighet/vighet mera igen, kanske skulle hjälpa mina axlar avsevärt men om inte...
  4. ...besöka en massör för att se över rygg och axlar, troligen skulle flera besök behövas för att råda bot på värken, kanske till och med fysioterapeut? Nåja, får ta upp det sen någon gång, först kanske besöka någon allmän hvc läkare (och igen få medicin) för att sedan få remiss vidare.
  5. I år vill jag samla fyra medaljer från evenemang minst! Skulle egentligen bli: BotniaVasan, Väriestejuoksu, BotniaCyklingen och BotniaLöpet så vore jag upp i målet! Men har tänkt öka medaljerna med en varje år (så 2018 5 medaljer osv). 

Ekonomi
Egentligen inte så mycket jag kan påverka där. Skuldsaneringen fortsätter och studierna fortsätter så lämnar som låginkomsttagare. Men vill få bättre koll över vart mina pengar far! Så kommer spara alla kvitton (under januari åtminstone) och se vad som är mat, nödvändiga saker åt barnen (såsom nu behöver Viggo en del nya galonkläder och dylikt), helt onödigt och sånt som förgyller vardagens ork (alltså sådant som kanske är onödigt materiellt men uppfyller en psykisk funktion i att öka orken i vardagen). Samt fortsätta spara till värmesystemet, semester och "egen tid".

Vänner och relationer
Förstås hoppas jag på att kunna besöka vänner och bekanta mera än jag gjort under 2016 (känns åtminstone som om jag gjort det väldigt lite). Och förstås fortsätta ordna barnens kalas hemma och årliga grillfesten på sommaren och Halloweenfesten. 
Och egentid med gubben nämnde jag redan.

Resor och evenemang
  1. Min gubbe påstår vi ska till Viborg på hans sommarsemester så antar det är en av de saker vi gör.
  2. Bamseträff? Måste se hur får tiden att passa, om alla 9 behöver med då och om det kostar i år eller inte.
  3. Kraftläger? Ja det hoppas jag på! Men som jag skrev i ett annat inlägg ska det vara med fokus på familjer med barn i behov av särskilt stöd (fast det säkert finns sämre sådana läger också). Hoppeligen kan jag bli beviljad ett läger gratis i och med att jag inte fick i år, annars måste man överväga vad som löns att satsa på.
  4. Annan semester? Tja, beror lite på. Vill ju nog barnen ska få se någon djurpark, besöka stranden, se någon ny lekpark... ja sådana saker! Men allt beror på hur ekonomin, tiden och orken (för oss alla) tillåter det.
Till sist ska jag nämna min förhoppning om att 2017 blir ett kunskapens år! Inte bara för mig utan för världen överlag, att alla ska lära sig se längre än sin egen näsa och gräsmatta för att lära sig hur andra har det. Och inte bara hur de har det utan också ta del av deras kunskaper och erfarenheter som de samlat på sig. Att alla ska läsa mycket, betrakta nyheter på sociala medier kritiskt, tänka sig för innan man delar allt och helt enkelt bli tolerantare mot andra individers synsätt.
Att hoppas något sådant för en hel värld känns ganska hopplöst, men fokuserar på mig själv -allt börjar från den enskilda individen. Och jag tänker läsa och studera, insupa en massa nya intryck och ideer, lyssna för att lära mig. Startar du med dig själv också så är vi redan två som försöker bredda våra kunskaper.


Inga kommentarer: