fredag 23 december 2016

Dan före dopparedan!

Imorgon är det julafton. Det är alltså dan före dopparedan som det kallas. Idag ska alltså skinkan lagas och det mesta andra inför morgondagens festligheter. Fick in en diskmaskin som hoppeligen ska funka fler än tre tvättar innan den ger felkod och slutar funka en månad eller så. Likaså fick jag in två dvdhyllor -men de behöver någon form av väggförankring innan jag kan börja använda dem då de är väldigt ostadiga. Både hyllorna och diskmaskinen kom från min brors hushåll, de har förra helgen flyttat upp till Kvevlax från Åbo.

Dvdhyllorna

Dessutom kom sig "stora julgranen" in. Så nu frågar Nina efter tomten med jämna mellanrum, Viggo däremot bryr sig bara om fruktskålen ännu. Moffa kom med den och hjälpte oss pynta den, tur det för det är ingen ide att försöka göra det själv med två hjälpredor (om än det var främst Nina som var intresserad av att hänga). Då de önskade film efter maten passade jag på att baka julstjärnor till julaftonskaffet, blev 20 med plommonsylt och 20 med äppel/kanelsylt. Så borde vara att alla får av båda smakerna (snabbt räknat; 8 barn och 7 vuxna = 15 personer).

Granen

Julstjärnebakning

Jag är glad mommo lagar skinkan. Så tar jag hand om köttbullarna och prinskorvarna, grönsakerna och potatisen, duka fram sillen och saltgurkan och rödbetorna... och så vidare. Gubben min tar hand om lutfisken. Nåja, blir en upplevelse att ha vår första jul alla 9 i familjen (plus några till ur min familj) tillsammans!

Men nu ska jag börja på med fruktsalladen och plättarna tills gubben och töserna kommer, blir middag och övernattning till julafton så.

GOD JUL
OCH
GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer: