söndag 18 december 2016

Evigt liv någon?

Jag såg just en video om hur man nu skall återanvända organ från nyligen avlidna personer (eller från grisar) till transplantation. För att göra det kort: organet tas, tvättas rent på celler, injiceras med patientens stamceller som skapar ett organ patientens immunförsvar inte stöter bort (klicka här för att se videon).

Jag undrar, oskojat, hur långt vi människor ska få gå med att leka gud? Jag vet att det finns de som är av den åsikten att Gud inte skulle gett oss förmågan att uppfinna allt om det vore fel. Frågan är väl om vi använder gåvan till uppfinningar fel, om vi borde fokusera på annat än att "skapa evigt liv".

Nu är jag inte en naturens urval typ heller, jag har absolut varit av den åsikten att vi inte skulle fått förmågan att uppfinna om det inte var meningen. Men om det blir så lätt att byta ut kroppsdelar och organ -när ska människan få dö? Eller som en hade kommenterat "soon we can buy spareparts on target". Alltså översatt med att man snart kan köpa reservdelar på dagligvarubutiken. Det tycker jag låter fel och, ärligt talat, ganska skrämmande.

Men det är omöjligt att stoppa framtiden, med allt vad det innebär för nya metoder och uppfinningar. Får bara hoppas att framtidens människor har samvetet i skick så uppfinningarna används på ett gott sätt.


Inga kommentarer: