söndag 18 mars 2012

Lev Längre

Jag avslutade just läsningen av biblioteksboken Lev Längre. Förväntade mig en trist faktabok med alltför svåra ord och djupa funderingar och råd. Tack och lov hade jag fel!

13 självanalystester och 259 sidor senare känner jag mig ganska tillfreds med det liv jag lever och tror att jag har ganska goda förutsättningar att leva till en sisådär 90år. Hur gammal jag blir beror förstås mycket på vad mina banor i fortsättningen kommer att vara och yttre faktorer.

Visst fanns det svåra ord i boken (posttraumatisk stress etc) men inga så svåra att man skulle stanna upp. Svårast var kanske alla namn de nämnde (fast de bara hade valt ut ca 10 personer av 1500+ personer de hade forskat runt) men det var att bortse från namnen och tillåta sig glömma dem -det var ju ändå ingen bok som skulle tentas så allt måste man inte komma ihåg.

Vad som också var roligt var deras sätt att slå hål på gamla goda myter om vad som ger en bra hälsa och långt liv, och i slutet tyckte jag riktigt mycket om att de gav dagens medicinerande samhälle en liten knuff i sidan att det inte alls löser någonting på lång sikt.

Rekommenderar denna åt: alla! Kanske inte de som aldrig läst mycket tidigare behöver riktigt börja med denhär boken, men alla kan läsa och fundera lite själva vad de tror och testa sig själv.

Inga kommentarer: