lördag 17 mars 2012

Sleepers

 En sann historia om 4 pojkkompisar som växte upp tillsammans. Busstreck avlöste varandra tills något gick snett och förorsakade en människas död... Ungdomsfängelset väntade, men det skulle inte bli någon lätt tid -och efteråt var det hämndens begär som förde dem samman på nytt...

Jag såg först filmen, sen hittade jag boken. Filmen var väldigt bra, toppnamn som ni kan se på fodralet (Pitt, Hoffman, De Niro...) och de presterade sina roller därefter. Redan i filmen blev jag rörd i slutet men boken, den rörde mycket mer än filmen.

Jag hade faktiskt glömt bort att jag hade denna bok i mitt eget lilla bibliotek, men sambon behövde något att läsa och han valde denhär som en av dem. Kan fortfarande sekvenser ur filmen utantill (ser dem spelas upp) och det om något betyder att det är en bra film -för jag såg den inte nå extra många gånger!

Boken har jag läst en gång, men om inte min sambo startar med den tror jag nästan jag ska läsa den på nytt...

Rekommenderas inte åt de som har obehag för utnyttjande, våld eller kombination av dessa. Är inte överdrivet mycket men det finns "under ytan" genom hela filmen.

Inga kommentarer: